ברוב של 44 מול חמישה מתנגדים: מליאת הכנסת אישרה אתמול את הצעת חוק האזרחות הממשלתית של שרת הפנים איילת שקד,
אליה הוצמדו הצעות פרטיות של חברי הכנסת צבי האוזר, שמחה רוטמן ואבי דיכטר, במסגרת הסכם חתום בין ימינה, תקווה חדש וישראל ביתנו, לגוש הליכוד.

לפני ההצבעה אמר ח"כ אחמד טיבי כי הרשימה המשותפת מבקשת לראות בהצעה כהצעת אי אמון בממשלה. בין הנעדרים מההצבעה: בנימין נתניהו, בני גנץ, אמיר אוחנה, דוד אמסלם. 

התרגיל של אחמד טיבי במהלך ההצבעה על חוק האזרחות. צילום: ערוץ הכנסת

בהצעת החוק, מוצע לקבוע הוראת שעה שבמהלך תחולתה, שרת הפנים לא תוכל להעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב יהודה, שומרון או עזה, וכן לאזרח או תושב של מדינות אויב המנויות בחוק, והמפקד הצבאי באזור לא יוכל לתת לתושב האזור היתר שהייה בישראל. כל זאת, בכפוף לחריגים הומניטריים שונים המנויים בהצעה. בצד זאת, מוצע להתיר לשר לאשר בקשת תושב למתן היתר לשם מניעת הפרדה בין קטין להוריו, ולשם מניעת הפרדה בין מבקש בגיר לילדיו או לבן זוגו, בהתקיים תנאים מסוימים המפורטים בהצעה.

על פי ההסכם שנחתם בין ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו, לבין גוש הליכוד - אם חוק האזרחות של ח"כ רוטמן יוצמד לחוק האזרחות הממשלתי ויעלה להצבעה בצמוד לחוק של שקד, אזי הליכוד, המפלגות החרדיות והציונות הדתית קבעו שיצביעו בעד שניהם.

מיד לאחר ההצבעה על החוק, שקד צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "הציונות והשכל הישר ניצחו. תודה לכל העוסקים במלאכה מרוב סיעות הבית - אופוזיציה כקואליציה. ממשיכים לקריאה שניה ושלישית".

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאוי פריג', כינה זאת "חקיקה לאומנית", והוסיף: "אנחנו במרצ נמשיך להיאבק על הערכים שלנו וכמו שהיה לנו חלק בעצירת תוכניות E1 ועטרות, נצליח גם במאבק לשינוי חוק האזרחות ולעצירת המאחז הלא חוקי באביתר".

איילת שקד (צילום: אוליביה פיטוסי)
איילת שקד (צילום: אוליביה פיטוסי)


שר הדתות, מתן כהנא, אמר עם הצגתו: "מאות המחבלים אשר קיבלו את מעמדם בישראל מכוח הנישואים, הם ההוכחה הניצחת לחשיבותו של החוק, אין ספור המצבות של היהודים שנרצחו בגלל שהם יהודים, הם ההוכחה לנחיצותו של החוק - הוא מונע פירוק משפחות, הוא חומת מגן". הוא הוסיף כי על פי נתוני השב"כ, 165 פלסטינים שקבלו אזרחות מכוח איחוד משפחות, היו מעורבים בטרור.

לאחריו, חבר הכנסת רוטמן הציג את החוק, והדגיש את חשיבותו. "הצעת החוק שעולה להצבעה, היא תיקון של עוול מאוד גדול שנעשה בתחילת ימיה של הממשלה הזו. אנחנו אמרנו מהיום הראשון שהחוק חייב לעבור התאמה לסיטואציה חסרת התקדים במדינה. לראשונה, יש בקואליציה, בממשלה, סיעות שאומרות בפה מלא - הן רוצות איחודי ממשלות, שהן מימוש רועש או שקט של זכות השיבה הפלסטינית. לא הייתה סיטואציה כזו מעולם". 

שמחה רוטמן (צילום: דוברות הכנסת)
שמחה רוטמן (צילום: דוברות הכנסת)


חבר הכנסת אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת, הציג את טענותיו נגד החוק: "חשבנו שתהיה ממשלת שינוי, משפחות תלו תקוות בכם", ופנה לחברי הכנסת של מרצ. יו"ר הרשימה המשותפת, אחמד טיבי, אמר: "זהו חוק גזעני, כאשר הוא הוצג אז, הוא כונה 'חוק דמוגרפי' ולא ביטחוני. נראה בו כהצעת אי אמון בממשלה". משמעות הדבר, שאם תהא הצבעת אי אמון מטעם סיעה אחרת, הסיעה לא תשתתף בהצבעה ולא יראו בכך הפרת ההסכם לעיל.

"אנחנו מתנגדים לחוק האזרחות ותומכים בממשלה", כך אמר חבר הכנסת מוסי רז. "ברגע שההצבעה על חוק האזרחות הפכה לבקשת חברי חבר הכנסת אחמד טיבי להצבעת אי אמון יצאנו החוצה. לא נצביע בעד חוק גזענות ולא נצביע אי אמון בממשלה".

אחמד טיבי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אחמד טיבי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


יו"ר הועדה ח"כ ניר אורבך אמר: "החוק הזה הוא מעין כיפת ברזל ששומרת על ביטחון האזרחים וכולנו צריכים להתאחד ולהצביע בעדו". מנגד, יו"ר מרצ ושר הבריאות ח"כ ניצן הורוביץ תקף ואמר כי "המהלך החמור שמובילה שרת הפנים שקד מסכן את הדבר הזה ומערער את בסיס ההסכמה עליה בנויה הקואליציה".

"חוק האזרחות הוא חוק רע. זה חוק גזעני ומפלה. זה חוק שאין לו מקום במדינה דמוקרטית", אמר הורוביץ והוסיף: ההחלטה החמורה שהתקבלה אתמול, לנסות ולשתף פעולה עם נתניהו, סמוטריץ ובן גביר כדי להעביר את החוק הזה היא הפרה בוטה של הסיכומים, ושבירה של האמון הבסיסי".

לדבריו, "הממשלה המורכבת הזו קמה על עקרון של שיתוף פעולה על בסיס הסכמות. כל צד ידע ויודע היטב שלא יוכל לקדם כל מה שהוא רוצה, ומה שלא בהסכמה, לא יעבור. מתרכזים במשותף, בעבודה למען כלל הציבור, ואת השאר מניחים כרגע בצד.  אם מפרים את ההסכמות איתנו – יהיה לזה מחיר. שלא תגידו לא ידענו - אתם שמים את הקואליציה בסכנה".

מסמך ההסכמות של הקואליציה והאופוזיציה (צילום: צילום מסך)
מסמך ההסכמות של הקואליציה והאופוזיציה (צילום: צילום מסך)

מסמך ההסכמות של הקואליציה והאופוזיציה (צילום: צילום מסך)
מסמך ההסכמות של הקואליציה והאופוזיציה (צילום: צילום מסך)

גם יו"ר כחול לבן ושר הביטחון ח"כ בני גנץ התייחס לחוק בישיבת סיעתו ואמר כי "מתן חופש ההצבעה בחוק הוא רע. נתמוך בחוק הממשלתי ומצפים מהקואליציה לתמוך בו. מי שרוצה להרגיש חופשי יגלה שחופשי זה לגמרי לבד".

כזכור, שרת הפנים איילת שקד הכריזה אתמול בציוץ בחשבון הטוויטר שלה כי כל העררים נגד חוקי האזרחות הוסרו בממשלה. ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע לשרים כי לא יינתן חופש הצבעה על חוק האזרחות הממשלתי של השרה שקד.