בצל הקרבות וחילופי האש באוקראינה: ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח היום (ראשון) עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. השניים שוחחו על המצב בין רוסיה ואוקראינה ובנט אף הציע לפוטין לתווך בשיחות מול אוקראינה, אך פוטין סירב. בהמשך, שר החוץ יאיר לפיד עדכן כי ישראל "תצביע בעד גינוי רוסיה בעצרת האו"ם". 

בשעה זו מכונס הקבינט המדיני ביטחוני לדיון בצל ההתפתחויות במזרח אירופה. במקביל, שרת הפנים איילת שקד אישרה להאריך בחודשיים את אישור שהייתם של תיירים מאוקראינה. 

רוסיה מגבירה כוננות גרעינית; מגעים מתקדמים לקראת מו"מ | עדכונים שוטפים מהלחימה באוקראינה

גורם מדיני מסר כי במהלך השיחה עם פוטין, עבורה יצא בנט מישיבת הממשלה שהתנהלה באותו זמן למשך כ-40 דקות, ראש הממשלה הביע את דאגתו מהמצב באוקראינה, ומהאפשרות שהלחימה תחריף ותביא לנזק הומניטרי רב.

עוד נמסר כי הנשיא פוטין ציין כי הוא נכון למו"מ. בהקשר זה, אמר רה"מ כי ישראל מוכנה לסייע ככל שתתבקש ובכל עת ביישוב המשבר ובקירוב הצדדים, נוכח מעמדה המיוחד אשר מאפשר לה להשיג אוזן קשבת מכולם. שני המנהיגים סיכמו לשמור על קשר רציף בין רוסיה וישראל.

לאחר השיחה, דיווח הקרמלין כי בנט הציע לתווך בשיחות עם אוקראינה, אך פוטין דחה אותו. עוד דווח כי פוטין אמר לבנט שרוסיה מוכנה לשיחות בבלארוס, אך קייב לא ניצלה את ההזדמנות. 

בנט ופוטין  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנט ופוטין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

שיחתם של השניים הגיעה לאחר שהבוקר בפתח ישיבת הממשלה התייחס בנט לאירועים באוקראינה ואמר: "בשם כל אזרחי ישראל, אני מבקש להביע תקווה שהסכסוך הזה ייפתר לפני שהמלחמה תתפתח עוד יותר, ויהיו השלכות הומניטאריות קשות הרבה מעבר למה שאנחנו יכולים לדמיין. אנחנו מתפללים לשלומם של אזרחי אוקראינה ומקווים שתימנע שפיכות דמים נוספת. אנחנו מתנהלים באופן מדוד ואחראי". 

כמו כן, בנט צפוי לכנס הערב את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון במצב באוקראינה על כל היבטיו. במסגרת הדיון, ידונו השרים ובנט על הוצאת ישראלים מהמדינה וסיוע ליהודי אוקראינה. גם נושא הסיוע ההומניטרי הישראלי יעלה וידובר גם על סטטוס מוכנות המשק להשלכות המיידיות של הלוחמה במזרח אירופה וכן-על היערכות מענה לסנקציות.

ישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)
ישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)

במהלך ישיבת הממשלה הציג בנט את הסנקציות הכלכליות על רוסיה, הכוללת את הניתוק ממערכת סוויפט, סנקציות אישיות וסנקציות בתחום האנרגיה - 50 אחוז מהחימום בגרמניה מגיע מרוסיה. "המאמץ העיקרי שלנו הוא סיוע לאזרחים יהודיים. אם פנו אליכם לבקשת עזרה תגידו להם להגיע למעבר הגבול ורצוי לזה של הונגריה שהוא הכי פנוי. יש 200 אלף יהודים באוקראינה", אמר בנט. 

השר זאב אלקין סיפר: "האירוע הוא רגשי עבורי. נולדתי בחרקוב. ועליתי בגיל 19". 

שר החקלאות עודד פורר עדכן: "לא צפוי מחסור ואנחנו מסודרים עם חיטה. לגביי ביצים - מייבאים גם מאוקראינה ביצים. אנחנו רוצים להעביר תקנות שיאפשרו להגדיר את הייצור המקומי של ביצים". 

שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: "הרפורמה בחקלאות מתנהלת בכוחניות וללא תיאום". 

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "משרד החוץ היה מושפל ומוזנח שנים. אנשי המקצוע של משרד החוץ מתפעלים את האירוע. מזל שיש לנו כלי כזה".

בנט בישיבת הממשלה (צילום: חיים צח, לע''מ)
בנט בישיבת הממשלה (צילום: חיים צח, לע''מ)


בנט התייחס בדבריו גם למבצע האווירי ההומניטרי לגבול אוקראינה ולשגרירות קייב שיצא ביום שלישי הקרוב, במסגרתו אלפי מעילים, שמיכות, שקי שינה ואוהלים יעשו את דרכם לוורשה ומשם יועברו במשאיות. בנוסף יועברו מערכות לטיהור מים וכן, מים ותרופות וציוד רפואי במשקל כולל של כ-100 טון. 

רה"מ אמר: "ביומיים הקרובים יגיע לאוקראינה מטוס ועליו 100 טון ציוד הומניטארי ישראלי לאזרחים שנמצאים גם באזורי הקרב, ולאלה שמנסים לצאת. ערכות לטיהור מים, ציוד רפואי ותרופות, וגם אוהלים, שמיכות, שקי שינה וציוד נוסף שיכול לסייע לאזרחים שנמצאים מחוץ לביתם במזג אוויר חורפי וקר".

"במקביל, משרד החוץ ועובדיו עושים לילות כימים על מנת לסייע לישראלים שנמצאים בגבול ורוצים לצאת משם הביתה. בהזדמנות הזאת, אני רוצה להודות להם. אתם עושים עבודת קודש". 

תדרוך של משרד הביטחון (צילום: יוסי פונס, לע''מ)
תדרוך של משרד הביטחון (צילום: יוסי פונס, לע''מ)

בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד ערך הבוקר את חיתוך המצב בנושא אוקראינה שהתקיים בחדר המצב של משרד החוץ. השר לפיד הנחה לרכז מאמץ בסיוע לאזרחים הישראלים העומדים בתורים במעברי הגבול ובהעברת סיוע הומניטרי לאוקראינה על פי רשימות הציוד אותו ביקשו האוקראינים. 

על פי נתוני משרד החוץ כ-2000 אזרחים ישראלים יצאו מאוקראינה מתחילת הלחימה (יום חמישי בבוקר). בחיתוך המצב עלה כי מעברי הגבול לפולין עמוסים מאוד והמלצת משרד החוץ לאזרחים הישראלים המנסים להגיע למעברי הגבול- להשתמש במעברי הגבול להונגריה, רומניה, סלובקיה ומולדובה. 

שר האוצר, אביגדור ליברמן, קרא ליהודי אוקראינה לעלות לישראל וכתב: "נעמיד כל תקציב שידרש במטרה לקלוט עולים מאוקראינה. אל תחששו לבוא".