בצל המלחמה במזרח אירופה: עשרות יהודים אשר הצליחו להיחלץ מאוקראינה נחתו בישראל הלילה, אך התבקשו להמתין שעות ארוכות לנציגים ממשרד העלייה והקליטה וממשרד הפנים וכן לעבור תהליך ביורוקרטי מתיש. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (כחול לבן) שוחחה היום (רביעי) עם ענת דוידוב ב-103FM והגיבה לדברים.

"ראשית קודם כל זה חמור מאוד. אני בשעות האחרונות גיליתי את הנושא הזה אחרי שאתמול בדקתי שוב ושוב אם הגיעה טיסת חילוץ ונאמר לי שלא. ההנחיה היא שכל יהודי שמגיע, כל זכאי חוק השבות שמגיע לנתב"ג, ישר אמור להיות מועבר לטרמינל 1 ושם מחכים לו אנשי משרד העלייה והקליטה לקבל את האחים שלנו בחיבוק", אמרה.

לדבריה, מה שקרה אתמול היה אי הבנה, "עשיתי הערכת מצב לפני שעה ואמרתי להם שהדבר הזה צריך להיות חד וחלק. מטבע הדברים קורה שיש תקלות אבל הדבר הזה לא יחזור על עצמו. חבל שזה קרה אבל טוב שזה קרה, עכשיו עם העולים הראשונים כדי שיפיקו לקחים ואני לוקחת אחריות מלאה על הדבר הזה".

כשנשאלה כמה עולים הגיעו עד עכשיו, השיבה: "אנחנו מדברים על כמה עשרות בודדות. בטיסה הזו הגיעו 32 שטענו שיש להם זכאות לחוק השבות, רשות ההגירה והאוכלוסין מיד הבינו שהם צריכים להקפיץ את נתיב שקבע שרק שלושים זכאים - השניים הנותרים חזרו לרשות ההגירה".

"אני מבקשת קודם כל את התנצלותי מאלו שהגיעו ונאלצו לחוות את מה שהם חוו. אנחנו נדאג שלהבא זה לא יקרה. לצד זה, יש לנו מקומות לעזור להם, יש את משרד הרווחה מגויס, משרד החינוך מגויס, משרד העלייה והקליטה מגויס - אין שום סיבה שנהיה במצב הזה", הסבירה.

בהמשך, התייחסה לשאלה בדבר כמות טיסות החילוץ שבדרך לארץ, והשיבה כי "התקלה קרתה אתמול כי אלו טיסות שלא ידענו או דווחנו עליהם, אבל שבוע הבא זה יהיה קצת יותר מסודר וביום ראשון יהיו לנו שלוש טיסות עם 300 יהודים שיגיעו לישראל, מתוכם 100 ילדים יתומים שאנחנו נערכים לקלוט אותם".

"זה חתיכת פרויקט אבל אנחנו לא התעוררנו מתחילת הלחימה. בחודש וחצי האחרונים עשיתי הערכות מצב עם המל"ל, משרד השיכון, פיקוד העורף וכמובן עם משרד העלייה והקליטה", הוסיפה.

המתנה בנתב''ג לקראת הגעתן של המשפחות מאוקראינה בעקבות המצב (צילום: אבשלום ששוני)
המתנה בנתב''ג לקראת הגעתן של המשפחות מאוקראינה בעקבות המצב (צילום: אבשלום ששוני)

בסיום דבריה התייחסה השרה לכך שלא כולם נענו לפניית משרד החוץ לחזור ארצה, לפני הפלישה, ואמרה כי "אני לא מבקרת אותם. זה התפקיד ובשביל זה יש את נתיב שנמצא עשרות שנים פרוס גם ברוסיה ובאוקראינה והם יודעים לבצע את התפקיד שלהם".

"מעבר לכך עשינו הקלות, אנחנו מוותרים על תעודות יושר ואמרנו שמצדנו יגיעו כתיירים לנתב"ג. הנקודה הזו שטעינו בה אתמול אנחנו מהדקים אותה ואז כל מי שהוא זכאי לחוק השבות והוא עולה חדש הוא יגיע אלינו ישר לאגף. אנחנו נעשה את התהליכים בנחת כשהם כבר נמצאים בישראל. זכאי חוק השבות לא יגורשו. יותר מזה, נשים וילדים של זכאי חוק השבות לא יגורשו גם אם האבא לא הגיע", סיכמה.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm