מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בשבוע שעבר ועד יום שני האחרון, בכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקאי ביקשו מישראל בשיחות שקטות לנקוט בקו ברור יותר בסוגיה, כך אמרו לוואלה! בכירים אמריקאים וישראלים שמעורים בנושא.

מאז הפלישה הרוסית טענו בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ כי ממשל ביידן מבין את הצורך הישראלי ללכת בין הטיפות בנושא אוקראינה ולאזן בין התגובה הפומבית לבין היחסים עם רוסיה והצורך להמשיך בתיאום הצבאי בסוריה. בירושלים טענו כי לאמריקנים לא הייתה כל בעיה עם ההתנהלות הישראלית, אך שיחות עם בכירים בבית הלבן מגלות כי מאחורי הקלעים המציאות היתה שונה.

בכירים בבית הלבן אמרו כי מעט מאוד מדינות מלבד ארצות הברית העריכו כי פוטין ייצא למלחמה כוללת נגד אוקראינה ויפלוש למדינה כפי שעה. ישראל היא אחת המדינות שטעו בהערכת המודיעין בכל הנוגע לפלישה הרוסית. ראש אגף אירו-אסיה במשרד החוץ, גרי קורן, אף אמר בפומבי כי הייתה בישראל "הערכת חסר" בכל הנוגע לכוונותיו של פוטין. "אפילו אחרי שפוטין כבר פלש לאוקראינה לקח זמן עד שנפל האסימון בכמה מדינות", אמר בית בבית הלבן.

בכירים בבית הלבן מודים כי הם מבינים את האינטרסים הישראלים המורכבים מול רוסיה בכל הנוגע לסוריה. עם זאת, הם מספרים כי לאחר הפלישה הם קיימו מדי יום שיחות עם לשכת ראש הממשלה, עם השגרירות בוושינגטון ועם גורמים במשרד החוץ הישראלי, בהן ביקשו מישראל להתייצב לצד ארצות הברית ונגד הפלישה, בשל העובדה שישראל מסמלת גם ערכי מוסר עבור העולם. "אמרנו לישראלים שזה רגע שבו צריך להכריע בין רע לטוב ושחשוב שישראל תהיה בצד הנכון של האירועים האלה", אמר בכיר בבית הלבן.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

לקראת ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם ביום שישי האחרון על החלטת גינוי לרוסיה, פנתה שגרירת ארצות הברית באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, לשגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, וביקשה שישראל תביע את תמיכתה בהחלטה, למרות שאינה יכולה להצביע. בכירים ישראלים אמרו כי השגרירה האמריקנית אמרה לארדן כי הנשיא ביידן בעצמו מצפה לתמיכה הישראלית.

ארדן המליץ למשרד החוץ בירושלים להיענות לבקשה האמריקנית וכך גם סגניתו נועה פורמן. שר החוץ לפיד לא קיבל את ההמלצה ובניגוד ל-81 מדינות מרחבי העולם ישראל לא הביעה תמיכה בהחלטת הגינוי לרוסיה במועצת הביטחון. זמן קצר לאחר מכן השגרירה האמריקנית לאו"ם הביעה מחאה בפני ארדן על ההתנהלות הישראלית תוך שהיא מזכירה שוב את שמו של הנשיא ביידן.

בכירים ישראלים טוענים כי המחאה של השגרירה האמריקנית נובעת מהפוזיציה שלה כאחראית על זירת האו"ם. לטענתם בבית הלבן נקטו בעמדה מתונה יותר. בכיר ישראלי אמר כי הבית הלבן לא הפעיל לחץ על ישראל בנושא אוקראינה, אבל הודה כי הועברו מסרים מבכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ בוושינגטון שעודדו והביעו ציפייה כי ישראל תשמיע קול מוסרי בנושא.

האכזבה האמריקנית מההתנהלות הישראלית סביב ההצבעה במועצת הביטחון ביום שישי הפכה לדאגה של ממש ביום ראשון בערב. בבית הלבן ראו דיווחים בתקשורת לפיהם במהלך ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני ביקש ראש הממשלה נפתלי בנט מהשרים לא להתבטא בנושא אוקראינה ולא לגנות את רוסיה. בנוסף האמריקנים שמו לב כי ראש הממשלה בנט הקפיד שלא להביע התנגדות לפלישה הרוסית ולא לגנות אותה.

נזקי ההפצצות שביצעה רוסיה בזיטומיר שבאוקראינה (צילום: State Emergency Service of Ukraine/via Reuters )
נזקי ההפצצות שביצעה רוסיה בזיטומיר שבאוקראינה (צילום: State Emergency Service of Ukraine/via Reuters )

בכיר בבית הלבן אמר כי בעקבות הדיווחים פנה ממשל ביידן לישראל בכמה ערוצים ביום ראשון בלילה והביע דאגה לגבי מדיניות ישראל. לדברי הבכיר האמריקני בלשכת ראש הממשלה השיבו כי דבריו של בנט לשרי הקבינט נועדו רק כדי לוודא שהוא ושר החוץ יאיר לפיד הם היחידים שיבטאו את המדיניות הישראלית בשל הרגישות המדינית הרבה.

כדי להרגיע את ממשל ביידן הבהיר למחרת שר החוץ לפיד את המדיניות הישראלית, כאשר בהצהרה לתקשורת אמר פעם נוספת כי ישראל מגנה את הפלישה הרוסית והתחייב כי ישראל תצביע בעד החלטת הגינוי לרוסיה בעצרת הכללית של האו"ם. בהצבעה שהתקיימה אתמול הצביעה ישראל יחד עם עוד 140 מדינות בעד הגינוי לרוסיה.

בכיר בבית הלבן אמר שההצהרה של לפיד ביום שני בבוקר היתה חשובה והרגיעה את חששות הממשל. "אנחנו מרגישים טוב כעת לגבי העמדה הישראלית במיוחד לאור ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם", אמר בכיר בבית הלבן. "העמדה שלהם היתה חיובית ואנחנו ממשיכים כל העת בדיאלוג עם ישראל לגבי המשבר באוקראינה".

עם זאת, בכירים ישראלים מודאגים מתפיסה שקנתה לה אחיזה בדעת הקהל בארה"ב לגבי מדיניות ישראל כלפי הפלישה הרוסית לאוקראינה. כמה חברי קונגרס וסנאטורים בעבר ובהווה מתחו בימים האחרונים ביקורת פומבית על כך שישראל אינה מתייצבת בבירור נגד רוסיה ולצד ארצות הברית. בתקשורת האמריקנית חזרה הביקורת הזו על עצמה כמה פעמים בימים האחרונים. הדאגה הזו גרמה לשגריר הישראלי בוושינגטון מייק הרצוג לפרסם ביום שלישי בערב שורה של ציוצים בטוויטר כדי להבהיר את עמדת ישראל.