"חאן אל-אחמרים" חדשים? בדואים הקימו לאחרונה כמה מאחזים ליד כביש 1 המוביל לים המלח - כך, לפי תיעודים של פעילי ארגון "פורום עוטף ירושלים". "מדובר בפלישות חדשות לשטחי C בעוטף ירושלים", טענו וציינו כי חלקם הוקמו בשטחי אש וסמוך לשמורת טבע.

המאחזים שנבנו בשטחי אש של צה"ל מצטרפים, לטענת פורום עוטף ירושלים, לעשרות מקרים של בנייה בדואית לא חוקית באזור, וסמוך לחאן אל-אחמר בפרט. פעילי הארגון תיעדו את המאחזים והתלוננו למינהל האזרחי.

"כך בדיוק התחיל חאן אל-אחמר", טענו וקראו למינהל האזרחי, לממשלה ולצה"ל לפנות את המאחזים, על מנת "שלא נמצא עצמנו עוד כמה שנים מוקפים בעשרות 'חאן אל אחמרים' ללא פתרון".

מאחז בדואי באזור ירושלים (צילום: פורום עוטף ירושלים)
מאחז בדואי באזור ירושלים (צילום: פורום עוטף ירושלים)

לדברי פעילי הארגון, "מבנה ועוד מבנה ועוד מבנה הצטרפו יחדיו לכפר השולט על כביש 1 המוביל לירושלים ומהווה סכנה לביטחון ישראל". פעילי הארגון הוסיפו וטענו כי מטרת מגמת הבנייה היא "להשתלט על אדמות מדינה ושטחי C בניגוד לחוק", ולכן "חייבים לפעול כנגד הפלישות האלו כשהן טריות".

אברהם בנימין, ראש אגף מדיניות בתנועת רגבים, גרס כי חאן אל-אחמר הוא "מאחז הדגל" של הרשות הפלסטינית בהשתלטות לא חוקית על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון. "רק במרחב אדומים ובדגש על כביש 1, שהוא כביש הרוחב הראשי של מדינת ישראל בין הירדן לים, יש כמה עשרות 'חאן אל אחמרים' בהם הוקמו לאורך השנים מאות מבנים לא חוקיים", ציין.

מאחז בדואי באזור ירושלים (צילום: פורום עוטף ירושלים)
מאחז בדואי באזור ירושלים (צילום: פורום עוטף ירושלים)

"השיטה של הרשות הפלסטינית בעזרת מימון זר שמגיע בעיקר מאירופה, היא להקים ולקבע מקבצים כאלו, בנקודות אסטרטגיות באזורים הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה - וזאת כדי לקבוע עובדות בשטח ולהציב את מדינת ישראל בפני עובדה מוגמרת", טען. "ההתמקדות של הרשות הפלסטינית במרחב אדומים נובעת מהרצון לייצר רצף טריטוריאלי בשליטה פלסטינית במרחב הכפרי שבין הערים יריחו, רמאללה ובית לחם - ובכך 'לתפוס' את האזור דה פקטו".