"נעניק סל הטבות ונסייע בקליטה": לאור גל העלייה הגדול וכמות הפליטים ומבקשי המקלט שמגיעים לשעריה של ישראל מאוקראינה בעקבות פלישת רוסיה המתהווה בשלושה השבועות האחרונים, בממשלה מנהלים דיונים קדחתניים בעקבות לחץ ציבורי, בינלאומי ותקשורתי למצוא את התשתית ההולמת לקבלתם בארץ. על הנושא, ועל המשך האפלייה, גם בימינו, נגד עולי אתיופיה, שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) שוחחה הבוקר (ראשון) עם ליאת רון ברדיו צפון 104.5fm.

בתחילת דבריה, צידדה בהחלטת הממשלה שיביא לשולחן שר החקלאות, הכפר ופיתוח הפריפריה, עודד פורר (ישראל ביתנו): "מי שיבחר לבוא ולהתגורר כעולה חדש בנגב ובגליל, יקבל סל הטבות ומעטפת יותר גדולה, והרשויות שקולטות יקבלו תקצוב מיוחד גם לבית העולה וגם למועדוניות של ילדים עולים".

"המטרה היא לחזק את הרשויות שקולטות, וגם את העולים עצמם", טענה. "בעבר הייתה החלטה כזו ב-2016/17, וזה הצליח להקפיץ את כמות העולים שהחליטו להתגורר בנגב ובגליל, זה צעד ראשון לחזק את הפריפריה וגם את הרשויות".

"לא מדובר בהחלטה שתטיב רק עם העולים מרוסיה ומאוקראינה, זו החלטה שעברנו עליה לפני משבר הפליטים וגל העלייה שאנחנו צפויים לו", אמרה עוד. "זה ייטיב עם כלל העולים שיבחרו לגור שם. בשנה וחצי האחרונות פעלתי להעלות את בני המנשה מהודו, העלתי לארץ קרוב לאלף עולים שהלכו לגור בנוף הגליל".

עולים חדשים מאוקראינה (צילום: לע''מ)
עולים חדשים מאוקראינה (צילום: לע''מ)

"יש לנו סל הטבות למועסקים וגם למעסיקים", ציינה בהמשך. "אנחנו משלמים חמישים אחוז משכרו של עולה חדש אם המעסיק מרים את הכפפה, ואז זה מתמרץ את המעסיקים לקלוט עולים חדשים".

עולים מאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)
עולים מאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)

ומה באשר לעולים מאתיופיה?

"לצערי יש פה התעמרות קשה בעלייה מאתיופיה, אני נלחמת בזה", אמרה בהמשך בנושא העלאת יתר העולים הממתינים באתיופיה, על רקע הסיוע ההומניטרי לפליטי אוקראינה. "העברתי החלטת ממשלה לפני שלושה חודשים להעלאתם של הממתינים. לצערי, ארגון קיקיוני הגיש בג"ץ. אבל מעבר לזה, מה שמקומם אותי זה שיש זכאי חוק השבות, גם יהודי טיגריי וגם יהודי אתיופיה, שבמשרד הפנים פועלים בעצלתיים, ואני בשבוע שעבר נפגשתי עוד פעם עם שרת הפנים שאמרתי לה לתת הנחייה ברורה ומפורשת כדי שהסוכנות יוכלו לחלץ אותם. זה מעבר לבינתי להבין למה מעכבים את זה".