ועדת המשנה לזכאי השבות וקשר עם התפוצות בראשות ח"כ יום טוב חי כלפון התכנסה הבוקר (שלישי) לדיון ראשון, שבמרכזו תכלול ותיאום המאמצים להעלאת זכאי השבות מאוקראינה ורוסיה. בדיון השתתפו שרת העליה והקליטה פנינה תמנו שטה, שר התפוצות נחמן שי, פרויקטור העליה מאוקראינה, מאיר שפיגלר

בפתח הדיון, אמר השרה פנינה תמנו שטה כי "אנו בשעת רצון, יש ריכוז מאמץ כביר של הממשלה. של הרבה שרים שעוסקים בזה יום יום. אנחנו מאמינים שהיכולת לממש את התחזיות של עשרות אלפים ומאות אלפים יקרו רק אם נעבור באופן סדור נכון חכם תוך שילוב כלל הזרועות בשטח".

עוד הצהירה השרה כי "בשורות טובות - בג"ץ דחה הבוקר את העתירה בנושא העלייה מאתיופיה, ובקרוב נראה גם אחים ואחיות מאתיופיה נוחתים בישראל".

בהמשך, התייחס לדברים הפרויקטור מאיר שפיגלר: "אין ספק שמדובר במצב לא טבעי, אנו עושים הכל כדי להפיק לקחים ולשפר תהליכים.
אתמול בלילה הוסדר ביחד עם האוצר והסוכנות שכל מי שמגיע לארץ כעולה בפוטנציה, עוד לפני שהסתיימה הבדיקה לגבי זכאותו לפי חוק השבות, יקבל מייד ביטוח בריאות מלא".

פנינה תמנו שטה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
פנינה תמנו שטה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

יו"ר הוועדה ח"כ יום טוב חי כלפון (ימינה) פתח בציטוט דבריו של נתן שרנסקי שאמר "כשגדלתי באוקראינה היו המון אומות ולאומים, בתעודה היה כתוב רוסי, אוקראיני או קוזאקי, אבל אם היה כתוב "יהודי" זה היה כאילו יש לו איזו מחלה. לא ידענו כלום על יהדות ולא ידענו כלום חוץ מאנטישמיות ושנאה כלפינו".

"אף אחד לא השתדל להחליף בתעודה את המילה רוסי, אבל אם היה כתוב יהודי והיית מצליח לשנות זאת הסיכוי להתקבל לאוניברסיטה היה יותר גדול. יש מילה אחת שיכולה לעזור ליהודים לצאת משם והיא יהודי. העולם התהפך. כילד המילה הייתה בשימוש לרעה והיום בגבול אוקראינה המצב הפוך", הוסיף.

לדברי יו"ר הוועדה: "אנחנו יכולים להתגאות שיש לנו מדינה המשקיעה מיליארדים כדי להביא לכאן יהודים. אין מכסות לזכאי השבות ונקבל את כולם ונשקיע את כל המשאבים שניתן להשקיע כי זה הבית ליהודי העולם שיהפכו להיות אזרחים שווי זכויות במדינת ישראל שהמנדט שלה הוא לעשות הכל שיהיו שווי זכויות ויחיו פה חיים מאושרים".

ח"כ סימון דוידסון אמר במהלך הדיון: "הייתי במלון דן, וראיתי 12 פליטים שמועמדים לגירוש בהם תינוק בן עשרה ימים. איך עולה בדעתנו להתייחס כך לפליטים שרוצים לחיות ושיהיה להם מקום חם לשים את הראש, השתגענו?".

ח"כ ולדימיר בליאק הוסיף: "נולדתי בסיביר אבל בברית המועצות, רוסיה ואוקראינה היו מדינה אחת. מה שקורה היום גורם לי מועקה כבדה. אין שום צידוק ענייני לזוועות האלה על אדמת אוקראינה. האירוע שם בפנינו אתגר קליטת עליה, מדברים על מאה אלף אבל פוטנציאל העליה גדול הרבה יותר לדעתי".

"אני מבקש מרשות ההגירה לעכב את הליכי הגירוש עד שזה יגיע לבית המשפט המחוזי, לאנשים האלה אין לאן לחזור. זה הזמן שלנו לפתוח את הלב ולחבק אותם - לא מדובר במספרים גדולים, זה הרגע לעצור", המשך.