יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס להיתכנות הקשר בין גל הטרור להתנהלות הממשלה. "זה מתחיל מזה שטרור כידוע נובע מתקווה, לא מייאוש. טרור הוא רציונלי, אף אחד לא יוצא אל מותו סתם והוא נועד להשיג הישגים, לפגוע במדינת ישראל ובקצה, חס וחלילה, גם להשמיד אותה כמדינה יהודית".

"כל פעם שהאויבים שלנו מזהים איזשהו פתח לתקווה, אז הרוח במפרשי הטרור עולה. האויבים שלנו יודעים בדיוק מתי אנחנו חזקים ועוצמתיים ואין שום סיכוי לתקווה שלהם, ומתי חלילה אנחנו חלשים ומגמגמים ויש לתקווה שלהם במה להיתלות", הסביר. 

לטענתו, המאבק בטרור נשען של שתי רגליים - אסטרטגית וטקטית. "ברגל הטקטית, שורה שלמה של צעדי ענישה והרתעה ומאבק חסר פשרות בטרור. מדברים הרבה על הריסת בתים ושלילת אזרחות ממשפחות של המחבלים וגירושן כדי שהמחיר שהמעגל הקרוב של המחבל ישלם יהיה בלתי נסבל, ואז הוא יחשוב פעמיים ושלוש, לפני שהוא יוצא חלילה לבצע פיגוע. אני חושב שלא פעם ולא פעמיים, ההקלות שאנחנו כביכול רוצים לתת לצד השני עולות לנו בדמים מרובים".

"הרגל האסטרטגית זה ייבוש הביצה וגדיעת התקווה של המחבלים, בדיוק כמו שגדענו אותה אחרי תש"ח ובמלחמת ששת הימים והצד השני הבין את זה מצוין, עד הרגע שאנחנו גילינו חולשה ונתנו לו תחושה שהנה יש לו הזדמנות ואז יש משחק תפקידים. יש מי שבתוך התנועה הפלסטינית הזאת, אותה תנועה לאומית מומצאת כידוע, תפקידו לקדם אותה בתוך המערכת הפוליטית, דרך הכללים והכלים שהדמוקרטיה הישראלית מאפשרת לו, ויש מי שעושה את זה בהשתלטות על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון, ויש מי שעושה את זה בטרור ובאלימות".   

על ההבדלה בין האוכלוסייה הלא מעורבת בטרור לבין המפגעים, אמר סמוטריץ': "צריך לייצר מקל וגזר, דהיינו בידול בין מי שמעורב ותומך בטרור וצריך לקבל יד קשה, לבין מי שרוצה לחיות איתנו חיים טובים תחת המדינה היהודית, ואז בוודאי שצריך לאפשר לו את זה ולתת לו אופק. הוויכוחים נמצאים קודם כל בהגדרת המעגלים - את מי אתה מגדיר כמי שמעורב בטרור, כאויב, ואת מי אתה מגדיר כמי שרוצה לחיות כאן לצידך".

ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)

בתגובה שאל מגל: "אבל את כל הדברים האלה, בנט בזמנו דרש, של גירוש משפחות ועונש מוות למחבלים והריסת בתים, אתה מצפה ממנו שהוא יעשה את זה עכשיו?". 

סמוטריץ' השיב: "כן, אני מצפה ממנו ואני מצפה מכל מנהיג אחר שיבוא אחר כך בעקבותיו. כפי שציפיתי אגב ממנהיגים קודמים שגם לא עשו את זה מספיק טוב". 

"לצערי אין לי ציפיות ממנו. מי שמגדיר את יהודה ושומרון - 'הגדה המערבית', מי שעומד ושותק מול עלילת דם של מזכיר המדינה האמריקאי שמדבר על אלימות המתנחלים כגורם שמתסיס את השטח ברמדאן, מי שמפר את כל הבטחותיו, מילותיו, ערכיו, בוחריו, שותפיו, ממנו אין לי שום ציפיות", תקף.

בהמשך, הסביר את קריאתו לממשלה הנוכחית כ"ממשלת דמים" ואמר כי "ממשלת דמים זו ממשלה שבמהות שלה היא מעודדת את הטרור, לא חס חלילה אדם פרטי. בסוף האחריות לפיגועים מוטלת קודם כל כמובן על המחבלים ובהם צריך לטפל, אבל כשיש ממשלה שנשענת על גורמים לא ציוניים, על האויבים שלנו ונותנת להם לגיטימציה והופכת אותם לשותף נורמלי, וכתוצאה מזה נותנת רוח גבית מאוד גדולה לתנועה הלאומית הפלסטינית שנלחמת במדינת ישראל, אז היא ממשלת דמים".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM