יוקר המחייה: מחירי הדלק שוב יעלו השבוע, ומחיר ליטר בנזין יעלה החל מיום שלישי במעל לתשעה אחוזים. במקביל ישנה גם התייקרות בהחזרי המשכנתאות. על כך, פרופ' אבי שמחון, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה והיועץ הכלכלי של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שוחח עם גדעון אוקו ב-103FM ואמר: "ליברמן מנותק, הוא לא מבין את האירוע".

בפתח דבריו, התייחס שמחון לדבריו של שר האוצר, אביגדור ליברמן, כי "אנחנו לא יכולים לרדוף אחרי כל הקפיצות, נחכה שהעניין יתייצב". שמחון תקף ואמר כי: "מה שקורה זה שעכשיו יעלה מחיר הדלק, ברגע שהוא יעלה זה לא רק ההשפעה הישירה של מחיר הדלק".

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי)
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

"זה ישפיע על התחבורה ציבורית, חשמל וכו', זה גם ההשפעה העקיפה, מפני שעכשיו כל הספקים, המוכרים והיצרנים יגידו 'עלה מחיר הדלק, הכול הרבה יותר יקר לי' וזה יהיה יותר מתירוץ להעלות מחירים ואנחנו הולכים לראות גל צונאמי של עליית מחירים בגלל עליית מחיר הדלק. מחיר הדלק הוא אבן הראשה של הרבה מאוד מבנים חשובים. תהיה אינפלציה, האינפלציה תביא לזה שכולנו נשלם יותר על המשכנתא שלנו כי יש רכיב גדול במשכנתא שהוא צמוד למדד", הוסיף.

לאחר מכן, נשאל מה לדעתו צריך לעשות על מנת להשפיע על מחירי הדלק והשיב: "צריך לעשות משהו הרבה יותר עמוק. מה שהם עשו פה זה מעט מדי ומאוחר מדי. המדינה גובה 19 מיליארד שקלים בשנה על מיסים על דלק, אז במקום 19 מיליארד שקלים בשנה אני מציע שיורידו את מחיר הדלק ל6.35 וזה אומר שהמדינה תגבה רק באיזה ה-13 מיליארד ש"ח לשנה".

לדבריו, "מאיפה יבואו 56 מיליארד השקלים הנוספים? ההערכה שלי היא שמתחילת השנה ועד היום הצטברו משהו בין 40-50 מיליארד שקלים עודף גבייה על מה שהוערך בתקציב, אז אם אתה גובה עכשיו בין 40 ל-50 מיליארד שקלים יותר ממה שצפית עד היום, וזה כנראה ימשיך ככה, אז אתה בהחלט יכול לוותר על 6 מיליארד שקלים גבייה על מנת לעצור את הצונאמי הזה".

נדל''ן דירות בבנייה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
נדל''ן דירות בבנייה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

בהמשך, התייחס להתייקרות במשכנתאות ונשאל האם יהיה תסריט בו ישראלים לא יצליחו לעמוד בהחזרים, והשיב: "לא. אני חושב שהמערכת מאוד חזקה, אני אגיד לך יותר מזה-0 אומרים שישראלים לוקחים הרבה משכנתאות אבל בין המדינות המפותחות אנחנו עומדים במקום האחרון או לפני האחרון בלקיחת משכנתאות. במדינות אחרות בדרך כלל כשאנשים קונים דירה הם לוקחים משכנתא בגובה של 70 ל-80 אחוזים מערך הנכס. בישראל הממוצע הוא 51 אחוזים".

שמחון הוסיף: "הישראלים מלכתחילה בגלל מגבלות שמטילים עליהן בנק ישראל, משרד האוצר וכו', לוקחים משכנתה פחות ממדינות אחרות. אנשים לפעמים נכלאים למצוקה קשה אבל במדינת ישראל כן משלמים את המשכנתא שלהם ואחת הסיבות היא שבישראל נותנים יחסים לעולם מעט משכנתאות". 

בסיום, טען כי "זה לא ביידים של בנק ישראל". "הוא לא שולט במחירים הוא שולט רק בגובה הריבית. אתה צודק שהוא יכל לעלות את הריבית קודם אבל אם הוא היה מעלה את הריבית קודם זה היה משפיע על הדולר ולכן בנק ישראל מה שהוא עושה זה ללכת עקב בצד אגודל עם הבנק המרכזי של ארה"ב וזה מה שהוא עושה", הוסיף.

"מחיר המשכנתאות גם קשור לריבית של בנק ישראל אבל הוא יותר מזה, כי רוב המשכנתאות יש בהן מרכיב צמוד יותר גדול, מרכיב צמוד זה אומר שאם בחודש האחרון היה 0.8 אחוזים אינפלציה אז אותו מרכיב עלה ב־0.8 אחוזים. אלה תשלומים מאוד כבדים. ליברמן והממשלה המנותקת הזו צריכים להבין שאין זמן לחכות, צריך לעשות את זה היום. אני מעריך שהם יורידו את מחיר הדלק אבל זה יהיה מעט מדי ומאוחר מדי", סיכם.