ערב התפזרות הכנסת ה־24 ניסו אתמול בליכוד להעביר הצעת חוק להגדלת מימון המפלגות בעלות של יותר מ־30 מיליון שקל, אלא שהתנגדות של מספר סיעות בקואליציה ושל השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, יושבת ראש הוועדה הציבורית לעניין המפלגות, בלמו זמנית את היוזמה.

את הצעת החוק יזם ח"כ דוד ביטן (הליכוד). הוא ביקש להצמיד אותה להצעת החוק לפיזור הכנסת, ולקבוע כי מימון המפלגות יגדל ל־1.66 מיליון שקל לכל חבר כנסת, במקום 1.4 מיליון שקל כיום. ביטן נימק את הצעת החוק בכך שהמפלגות נקלעו לקשיים תקציביים ולבעיות בהחזר הלוואות בשל רצף של חמש מערכות בחירות בתוך זמן קצר.

"אנחנו בלופ של בחירות, כולל הבחירות המוניציפליות", אמר ביטן. "המדינה לא מתירה למפלגות לקבל תרומות, ומצד שני יחידות המימון הקיימות לא מספיקות. לכן במצב הזה אין לנו ברירה אלא לממן את הבחירות דרך המדינה ולמחזר את ההלוואות. אם החוק יישאר כמו שהוא אף ספק לא יסכים לעבוד איתנו". לדבריו, תוספת המימון שהוא מציע היא מינורית יחסית וסבירה מאוד בהתאם לנסיבות.

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו), ח"כ מיכל רוזין (מרצ) וח"כ רם שפע (העבודה) הודיעו כי הם מתנגדים להגדלת מימון המפלגות. על כך השיב ביטן: "מי שלא רוצה שלא ייקח. מפלגה שחושבת שזה מיותר שתודיע שהיא מוותרת. בסוף כולם בוכים ולוקחים".

סובה טען כי "מדובר בגניבה של הקופה הציבורית לאור יום. הדיון הזה לא צריך להתקיים פה. צריך להיות דיון ציבורי בנושא. נתנגד להעלאת בתקופה כזאת כשהולכים פעם חמישית לבחירות".

שפע הוסיף: "אתם עוסקים בהעלאת מימון המפלגות בזמן שאתם תוקעים את חוק המטרו. לא ניתן לכם לשדוד את הקופה כמו גנבים בלילה".
כשיו"ר סיעת מרצ רוזין, שנכנסה לכנסת במסגרת החוק הנורווגי במקום שר הבריאות ניצן הורוביץ, הודיעה על התנגדותה להצעה, תקף אותה ח"כ יואב קיש (הליכוד) והציע לפטר את כל 22 הח"כים "הנורווגים", שעלותם 22 מיליון שקל בשנה, וכך לחסוך כסף לקופת המדינה.

רוזין אמרה בתגובה: "אם כך, אז אתם תקבלו חצי משכורת על השנה שעברה, כי הייתם רק במליאה ולא בוועדות".

ביקורת נוקבת על ההצעה השמיעה אילה פרוקצ'יה, לשעבר שופטת בית משפט העליון, שאמרה: "מה שעולה מהצעת החקיקה הזאת זה בעצם ניסיון לעקוף את הוועדה הציבורית. הכנסת עצמה לא מכבדת חוק שהיא עצמה חוקקה והתהליך הזה יעורר ביקורת ציבורית מוצדקת".

לדברי פרוקצ'יה, כל הנושא נמצא בסמכות הוועדה שהיא עומדת בראשה. בתחילה היא טענה כי דרוש לה לפחות שבוע ימים ללמוד את הנושא ולהכריע בסוגיה. ביטן הציע בתגובה לדחות את פיזור הכנסת בשבוע. 

לבסוף, על פי עצת חברי הכנסת איתן גינזבורג (כחול לבן), שפע וסובה סוכם כי סוגיית העלאת מימון המפלגות תופרד מחוק פיזור הכנסת. הוועדה הציבורית בראשות השופטת פרוקצ'יה תבחן את הנושא ותכריע עד היום אחר הצהריים. עוד הוחלט על דעת כל חברי הוועדה, בהם ביטן, כי ההחלטה שלה תחייב את כל חברי הכנסת.