מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע אתמול כי יקיים ביום שני הקרוב כנס הסברה למועמדים בפריימריז במפלגות השונות, שבו יובהרו כלל ההיבטים והכללים שבהם הם נדרשים לעמוד לקראת הבחירות לכנסת ה־25. המבקר אנגלמן מסר כי "המועמדים בפריימריז מתמודדים לכהן כנציגי הציבור בכנסת ישראל, ואלו המכהנים או יכהנו כחברי כנסת אף יזכו במימון ציבורי משמעותי למימון התמודדותם, ומשכך עליהם לפעול בהתאם לחוק ובשקיפות. דוחות מבקר המדינה מעלים ליקויים רבים בפעילות המועמדים בפריימריז, ואנו נציג למועמדים השונים את הדרישות והכללים אשר בהם הם נדרשים לעמוד".

בתוך כך, בליכוד ממשיכים להיערך לקראת הפריימריז, כשלמרות מספר עתירות שהוגשו - מועד כינוסה של ועדת החוקה של המפלגה עומד על כנו - יום ראשון הקרוב, 10 ביולי. ברקע גם פתוחה שאלת גלעד ארדן, השגריר באו"ם. ארדן, שנחשב לשחקן חשוב בקרב המועמדים, טרם הודיע מה בכוונתו לעשות, ואיש בליכוד עדיין לא יודע אם יתמודד או יוותר. לחידת ארדן יש גם היבט משפטי משמעותי: עובד מדינה שמתכוון לרוץ בבחירות חייב להודיע על כך ולהתפטר מתפקידו בתוך 14 יום מפיזור הכנסת. המשמעות היא שארדן חייב לקבל החלטה בתוך שבוע ימים. אם הוא יחליט שלא לרוץ, מי שצפוי לצאת אל קדמת הבמה בתור הפייבוריט הוא שגריר ישראל באו"ם לשעבר דני דנון.

גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בימינה מודאגים מהמצב של המפלגה בסקרים, ושוקלים אפשרויות שונות של איחודים ושילובי כוחות אפשריים, שעשויים להבטיח לאיילת שקד ולחברי רשימתה לעבור את אחוז החסימה. גורמים במערכת הפוליטית מספרים כי שקד הזמינה השבוע מחקר גדול ומעמיק, אשר תוצאותיו צפויות להתקבל בעוד שבועיים. על בסיס הנתונים שיתקבלו, היא תחליט לגבי צעדי ההמשך במרוץ. מולה, בתקווה חדשה של גדעון סער, ממשיכים לרוץ עצמאית, אך אופציית האיחודים לקראת הגשת רשימות באמצע ספטמבר אינה נפסלת, בין היתר עם כחול לבן של בני גנץ. הרכב הרשימה טרם נקבע.

לקראת הפריימריז במפלגת העבודה, אשר יתקיימו ב־18 ביולי, קורא מזכ”ל העבודה ערן חרמוני, המתמודד על ראשות המפלגה, ליו”ר העבודה מרב מיכאלי - לקיים מולו עימות פומבי. "הדיון הרעיוני הוא בנשמת אפה של הדמוקרטיה המפלגתית, וטוב ונכון שכל אחד מאיתנו יציג את עמדותיו בפני ציבור הבוחרים”, הסביר חרמוני.

בתוך כך, אתמול השיק ח"כ יאיר גולן, המתמודד על ראשות מרצ מול היו"ר המכהן ניצן הורוביץ, את ססמת הבחירות שלו, שבה נכתב "יאיר גולן, האומץ להשתנות. האומץ לנצח". גולן תומך, לדבריו, בהקמת "מחנה שמאל ציוני גדול ורחב", והוא הוסיף: "ידי תמיד תהיה מושטת לשותפויות, ואני מקווה שהיא לא תישאר תלויה באוויר ללא מענה". במרצ ממתינים להחלטת היו"ר לשעבר תמר זנדברג, אם בכוונתה להציג את התמודדותה לראשות המפלגה בפריימריז הקרובים, שמועדם טרם נקבע.