לשכת היועץ המשפטי לממשלה הבהירה כבר לפני יותר מחצי שנה למשרד התפוצות שיש קושי גדול באופן שבו מתכוון המשרד להעביר עשרות מיליוני שקלים למיזם ל"התחדשות יהודית" - מיזם שיזרים תקציבים לרפורמים ולקונסרבטיבים - כך עולה ממסמך שהגיע לידי "מעריב".

שלשום נחשף כיצד החליטו משרד התפוצות והשר נחמן שי להעביר 30 מיליון שקל למיזם משותף עם עמותת "פנים", שנבחרה על ידי משרדו של שי בלי מכרז. בדיקת "מעריב" העלתה כי מדובר בעמותה קטנה המעסיקה שני עובדים בלבד, שמחזור הפעילות שלה עומד על מעט יותר מ־600 אלף שקל לשנה בלבד, כמחציתם להוצאות שכר וכלליות, ושאין לה שום ניסיון בניהול תקציבים בהיקפים גדולים כמו אלה שמעניק להם כעת משרד התפוצות.

עוד נחשף כי ח"כ גלעד קריב, איש מפלגת העבודה, שסייע לעמותת "פנים" והזמין את מנכ"ל העמותה לשאת דברים בשדולה שבראשותו בכנסת, היה באותה עת חבר הוועד המנהל של העמותה.  לנוכחים בישיבה סיפר אומנם קריב כי הוא עזב את העמותה עם כניסתו לכנסת, אולם מבדיקה שערכנו נמצא כי הדברים אינם נכונים, וכי קריב עזב את העמותה רק חודשים מאוחר יותר, ובעת שהזמין את אנשיה לשדולה שבראשותו - כיהן עדיין כחבר הוועד המנהל שלה.

ח''כ גלעד קריב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ח''כ גלעד קריב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ההשקעה הגדולה במיזם שכל כולו עתיד להתנהל בישראל העלתה שאלות רבות, על רקע העובדה שהמשרד שמממן את המיזם הזה אמור להיות מופקד על הנעשה בתפוצות. הקושי הזה עלה לפני כמה חודשים בדיוני ועדת המכרזים הפנימית של המשרד, אולם אז תירצו נציגי המשרד את הפעילות החריגה הזו בכך שלפני 13 שנים החליטה הממשלה שמשרד התפוצות יעסוק ב"חברה ותפוצות", ולפיכך ההשקעה ב"התחדשות יהודית" יכולה בהחלט להיחשב גם כהשקעה ב"חברה".

בחודש ינואר האחרון, כך אנחנו חושפים כאן, שלח המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר גיל לימון מכתב בנושא הזה ליועצת המשפטית של משרד הרווחה. לימון הבהיר שאומנם לפני כעשור נעשו במשרד "פעולות מסוימות" שעסקו בחברה ולא היו קשורות לתפוצות, "ואולם, ניסיון העבר מלמד שמדובר היה בפרויקטים בודדים, שלא מאפיינים את פעילותו של המשרד מאז הקמתו. הקמת אגף להתחדשות יהודית שפעילותו תהיה ממוקדת בנושאי חברה שאינם קשורים בתפוצות, בתקציב של 40 מיליון שקל לשנה, חורגת באופן משמעותי מהדרך שבה פעל המשרד לאורך השנים", העיר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

ד"ר לימון הרחיב עוד בעניין הבעייתיות שבהישענות על המונח "חברה" כדי להוציא כספים רבים שאינם מחוברים כלל לסוגיית התפוצות. "יש קושי משפטי להתייחס למונח 'חברה' כ'חובק כל', בפרט בשים לב לתחומי האחריות ולשטחי הפעולה של משרדים אחרים", קבע. "לכן, ככל שהמשרד יבקש לכלול תחת שטח פעולה זה מנעד רחב יותר של פעילויות, הקושי המשפטי בדבר ילך ויגבר". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה המליץ "לפעול בדרך המלך ולעגן את הקמת האגף החדש ואת פעילותו בהחלטת ממשלה", אבל במשרד התפוצות בחרו שלא להביא את הסוגיה הזו לאישור הממשלה.

לימון סיכם את מכתבו בהערה, שלפיה הקשיים המשפטיים שהעלה לא מגיעים אומנם לכדי מניעה משפטית, אבל זה בכפוף להערה שלו על הסכומים הגבוהים מדי שהמשרד מתכוון להשקיע במיזם שאינו קשור לתחום התפוצות. "ככל שהיקף הפעילות יהיה רחב יותר ומשמעותי יותר, כך הדבר יעורר קושי ניכר במתן הגנה משפטית", כתב. 

מה עשו במשרד מול העמדה המשפטית הברורה הזו? החליטו שאם למשנה ליועץ המשפטי נראה ש־40 מיליון שקל לנושא שאינו קשור בתפוצות זה מוגזם, כדאי להוריד את הסכום ל־30 מיליון - והבעיה תיעלם. וכך נסגר לו מיזם ענק של משרד התפוצות, בהשקעה של 30 מיליון שקל, בלי שום קשר לנושא התפוצות.

ביום שישי ובהמשך לתחקיר "מעריב", פנה ח"כ משה ארבל מש"ס אל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה בבקשה שתבדוק באופן דחוף את הממצאים, ועד אז, שתדאג להפסיק את מימון המיזם. במקביל פנה גם הרב פסח לרנר, יו"ר ארגון "ארץ הקודש", "ארגון בינלאומי החבר בהסתדרות הציונית העולמית, שמטרתו העיקרית היא חיזוק הזהות היהודית של יהודים בכל רחבי העולם", אל היועצת המשפטית לממשלה.

"הממצאים חמורים", כתב, "הם מעלים חשש של ממש כי מדובר בהתקשרות פסולה, ובהעברתם של כספים קואליציוניים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לגופים מקורבים תוך ניגוד עניינים וחוסר ניקיון כפיים.

"כספים קואליציוניים אלו הועברו, דרך משרד התפוצות, ללא מכרז ובניגוד לכל כלל של מינהל תקין, לעמותה קיקיונית בשם 'פנים', שבה כיהן ח"כ קריב כחבר ושהמנכ"ל שלה הוא איש מפלגת העבודה. הופתענו מאוד מהעובדה שלא ידענו דבר אודות התקשרות הכה מהותית הנמצאת בליבת תחום פעילותנו, ומכך שלא ניתנה לנו או לגופים דומים אחרים כל הזדמנות להשתתף במיזם", כתב הרב לרנר, וביקש מהיועמ"שית שתורה על "ביטולה המיידי של התקשרות משרד התפוצות עם עמותת פנים ועל פתיחתה של בדיקה מקיפה בקשר לכלל הנסיבות והגורמים המעורבים בהתקשרות".

תגובת משרד התפוצות: "כאמור, העיסוק בתחום ההתחדשות היהודית, שמטרתו לאפשר לכל היהודים בישראל להתחבר למסורת והתרבות היהודית הייחודית להם, הוטל על משרד התפוצות. לאחר בחינת הנושא עם כלל הגורמים הרלוונטיים בממשלה, לרבות משרד המשפטים, הוחלט לפעול בהתאם לסעיף 8 של חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שקובע כי הנושא בתחום הסמכות של המשרד בהיקף של המיזם, גם ללא החלטת ממשלה. בהתאם לכך, פעל משרד התפוצות לקידום המיזם בהסכמה של כלל הגורמים, לרבות משרד המשפטים ומשרד האוצר, ובהתאם לכל דין ונוהל".