על רקע המשך המשא הקואליציוני בין הליכוד למפלגות גוש הימין, עלו הדיווחים כי יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, יהיה שר ביטחון הפנים הבא, וכי הוא סיכם עם ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, כי המשטרה והמפכ"ל יהיו כפופים להוראות השר. על כך, ניצב בדימוס, עו"ד יעקב בורובסקי, שוחח הבוקר (שלישי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM.

בפתח השיחה, אמר עו"ד בורובסקי: "קודם כל צריך לדעת שלמפכ"ל המשטרה אין שום סמכות ייחודית בחוק. היום, מערכות היחסים בין המפכ"ל לשר מושתתות על נניח מדיניות, סוג של הערכה הדדית, אין באמת ביניהם משהו מעוגן, בניגוד למערכת היחסים בין שר הביטחון לרמטכ"ל, שם הדברים מעוגנים וברורים. הדינמיקה שהתפתחה היא שהשר מתווה מדיניות והמפכ"ל הוא זה שמבצע את המדיניות. בדינמיקה הזו אפשר לראות יתרונות וחסרונות לכל צד. אנחנו לא שוכחים שבהגדרת האחריות השר לביטחון הפנים אחראי אחריות מיניסטריאלית על כל מה שקורה במשרדו בפני הציבור, דרך הכנסת כמובן".

"לעגן את מערכות היחסים האלה בחקיקה זה לעגן את מערכת היחסים בין השר לבין המפכ"ל, זה לא משהו ששר יכול להיכנס עכשיו ולהגיד 'לך יש סמכות לעשות X - אני רוצה לקחת אותה'. משום שכל הסמכויות של המפכ"ל נמצאות בפקודת המשטרה. רק שוטר יכול להנחות את השוטרים כמו שרק חייל יכול להנחות את הצבא. אני מדבר על הצד המבצעי. מנגד, יכול לבוא השר ולהגיד 'אני רוצה שהמדיניות שלי היא זו שאתה תוציא לפועל', מדיניות זה לא עניין מבצעי. בשביל הדוגמה אגיד כך - למפקד מחוז יש סמכות מעוגנת בחוק לאשר או לדחות קיומה של הפגנה, השר לא יכול להתערב והמפכ"ל לא יכול להתערב כי זה שיקול דעת עצמאי שעומד למבחן בסוף של בג"ץ".

"בזה השר לא יוכל לקחת שום סמכות של המפכ"ל. מנגד, אם השר רואה שהמפכ"ל או משטרת ישראל לדורותיה ב-20 השנים האחרונות, לצורך השיח, החליט שהמחלקה לחקירות שוטרים תשב בפרקליטות וזה גורם נזק, אומר לעצמו עכשיו השר 'אדוני המפכ"ל, אני לוקח את הסמכות הזו אליי למשרד, אני משנה את החקיקה, עושה את הדברים' - זה תקין וטוב", הוסיף.

לאחר מכן, נשאל על האפשרות כי לשר תהיה אפשרות להורות החקירות, ועל הדימיון למשטר דיקטטורי. לדבריו, "תראו, אין דרך בעולם שאזרח יכול להתערב בחקירת משטרה אלא אם כן יש לו תפקיד לחקירה. פרקליט, כרגע, יכול להיות פרקליט מלווה אז הוא חלק מהחקירה, אבל שר, מנכ"ל, ראש ממשלה, כל בעל תפקיד אחר לא יכול על פי חוק - אחרת זה שיבוש חקירה. הפחדים האלה לא קיימים, אבל חוק סדר הדין הפלילי למשל אומר שהגוף שחוקר במדינת ישראל זו משטרת ישראל".

עו"ד בורובסקי הוסיף כי "באותה נשימה הוא אומר 'סיימה המשטרה לחקור, היא מעבירה את תוצרי העבודה לפרקליטות, כן להגיש כתב אישום, לא להגיש כתב אישום', אני מדבר על עבירות מסוג פשע ומעלה. הנה לכם דוגמה שבה כן מדיניות יכולה להתערב. יכול לבוא השר ולהגיד 'אני כשר לביטחון הפנים מנחה את משטרת ישראל שסדר העדיפות של המשטרה יהיה חקירות'. אין דרך לעשות את זה. יש סמכות ייחודית למפכ"ל. למפכ"ל המשטרה אין יכולת להתערב בחקירה. אני בעד הסדרה כי כל מה שמעורפל יוצר בעיות. הסדרה כמו בצבא".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm