העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי הגיעו לידיו מסמכים מהארכיון הלאומי הבריטי שחשפו פרטים חדשים על השיחות החשאיות בין סוריה לישראל, בתיווך אמריקאי, בין השנים 1997-1995, במסגרת המאמצים לחתור להסכם שלום בין המדינות. העיתון סבור כי המסמכים שופכים אור על ההבדלים המהותיים וההתחייבויות של שני הצדדים, וכן מידת הרצינות של הצד הישראלי לחתור להסכם עם הסורים.

על פי המסמכים שנחשפו, שר החוץ הסורי דאז, רמז ואיים כי דמשק לא תחתום על שום הסכם אם דמשק לא תבטיח את הנסיגה הישראלית מדרום לבנון. עוד הצהיר שר החוץ הסורי כי דמשק רואה בהבנות מ-1994, ההתחייבות הישראלית לסגת מרמת הגולן על פי גבולות ה-4 ביוני, 1967, כהסכם בין שני הצדדים. כך לפי מסמך מספר 17323. בסוריה ציינו כי שר החוץ הבריטי דאז היה הראשון שסיפר לאמריקאים על ההסכמים הסודיים, שהושגו בחסות ארה"ב ב-1994 בין ישראל לסוריה. על פי ההסכמים, ישראל התחייבה לסגת לגבולות 67', כאשר המכשול העיקרי היה ההתקדמות במסלול הסורי בלבנון.

חאפז אסד (צילום: רויטרס)
חאפז אסד (צילום: רויטרס)

שר החוץ הבריטי הצהיר כי "שטחים תמורת שלום" צריך להיות העיקרון שעליו מבוסס המשא ומתן, וכי מנסים להעריך באיזו מידה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מוכן לנהל משא ומתן עם סוריה בידיעה שהתוצאה הסופית צריכה להיות החזרת הגולן לסוריה. רמזים מסוימים הצביעו על כך שנתניהו היה מוכן להיכנס למשא ומתן על בסיס החלטות 242 ו-383 של מועצת הביטחון של האו"ם. שר החוץ הבריטי הדגיש כי עליו לבחון את כוונותיו של נתניהו, וכי מעריך שהסורים לא רוצים שהשיחות יהיו רק "לטובתם".

על פי המסמכים, התקיימה פגישה בין דניס רוס, המתאם הראשון של תהליך השלום בתקופת הממשל של ג'ורג' בוש האב וביל קלינטון, ובמרכזה העביר מסר מהנשיא קלינטון. השליח האמריקאי לא חשף את תוכן השיחה ותיאר אותה בקווים כלליים. רוס הבטיח לאסד כי נתניהו מעוניין בשיחות שלום עם סוריה, והכיר בכך שסוריה צריכה להתחיל מהעמדה הנוכחית שלה בגולן בכל חידוש השיחות. עוד אמר כי בניגוד לערפאת, נתניהו מוכן לפגוש את אסד "בכל מקום ובכל זמן".