מהומה פרצה היום (שני) במהלך הדיון בוועדה המסדרת, כאשר חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה החליפו עקיצות הדדיות. הדיון התלהט, ובשלב מסוים יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש אף הוציא מהדיון הסוער מספר חברי כנסת. לאחר האירועים, הוחלט על דחיית ההצבעה על זהות יושב ראש כנסת חדש, כך שזו תתקיים רק מחר בבוקר. 

מי שתיווך בין יואב קיש לבין בועז טופורובסקי בתיאום של שעת ההצבעה על יו"ר הכנסת (מחר ב-10:00) הוא זאב אלקין, בכיר המחנה הממלכתי והאיש שעומד מאחורי מהלכים פרלמנטריים רבים.

גורמים בליכוד: נתניהו שוקל אפשרות למנות את ח"כ אמסלם לשר המשפטים
נעים להכיר: זה איש סודו החדש של נתניהו

כזכור, יממה לפני מועד בחירת יו"ר כנסת חדש, החליט ראש הממשלה המיועד ויו"ר הליכוד ח"כ בנימין נתניהו לחזור לרעיון המקורי - ולמנות את יושב הראש במהלך דו־שלבי. הוא צפוי להביא היום לאישור סיעת הליכוד את מינויו של ח"כ יריב לוין לתפקיד יו"ר כנסת זמני. 

בתוך כך, בקואליציה המתגבשת ישנו חשש שמיקי לוי יבצע מחטף בהצבעה על המינוי ויקיים את ההצבעה בשעה בה יהיה רוב לאופוזיציה במליאה. ח"כ קיש, יו"ר הוועדה המסדרת, דורש להגדיר שעה להצבעה כך שכל חברי הכנסת ידעו להיות במליאה. האופוזיציה מתכננת פילבסטר בדיון לפני ההצבעה.

בכירים בליכוד תקפו את מיקי לוי: "מיקי לוי ממשיך לבזות את הכנסת באופן חסר תקדים. הוא נאחז בקרנות המזבח בגלל שהוא לא מכיר בהכרעה הדמוקרטית של אזרחי ישראל. כשיריב לוין סיים את תפקידו כיו״ר כנסת הוא העביר מייד את התפקיד באופן ממלכתי. לעומתו, מיקי לוי קיבל את החתימות כבר לפני שבוע ועכשיו הוא מנסה לחטוף את ההצבעה באופן לא דמוקרטי כמו ילד קטן שמסרב להיפרד מגן השעשועים. לא היה כדבר הזה בתולדות הכנסת. אפשר רק לדמיין מה היה קורה במצב הפוך". 

עם זאת ישנם מגעים בין הקואליציה לאופוזיציה לקיים את ההצבעה על בחירת יו״ר הכנסת מחר בשעות הבוקר, אולם לאורך הלילה יתקיים דיון במליאה.

נזכיר כי ההחלטה למנות יו"ר זמני מהווה שינוי כיוון שחל במהלך סוף השבוע. זאת אחרי שבימים האחרונים, לפי רוב הערכות בליכוד, נטה נתניהו לקדם את מועמדותו של ח"כ דודי אמסלם לתפקיד יו"ר הכנסת הקבוע. מנגד, מועמדותו של ח"כ אופיר אקוניס זכתה לתמיכה בסביבה הקרובה של נתניהו. 

לפי קולות שעלו בליכוד, גורמים שונים בתוך הסיעה הביעו את אי־שביעות רצונם נוכח "קרב המועמדים". קולות הכעס האלה הובילו לחשש שעלה והתחזק בסביבת ראש הממשלה המיועד מהאפשרות של דיל סודי שעלול היה להירקם בין הגורמים בתוך הליכוד המתנגדים למועמד האפשרי מטעם נתניהו - לבין גורמים באופוזיציה, כאשר כתוצאה מהדיל האפשרי הזה היו חברי הליכוד עלולים להביך את ראש מפלגתם בהצבעה ולהעביר מועמד אחר מטעם הליכוד, באמצעות קולות האופוזיציה.

יריב לוין (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
יריב לוין (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

יצוין כי גם בקרב חלק מאנשי הליכוד עלה חשש דומה: מפני האפשרות שנתניהו ירקום דיל עם סיעה כזאת או אחרת בשורות האופוזיציה לטובת העברת המועמד מטעמו, גם אם חלק מחברי הליכוד יחליטו שלא לתמוך בו בהצבעה.

ברקע החששות והחשדות, ולאור הצורך החיוני בהעברת שורה של חוקים שיסללו את דרכה של הממשלה, החליט כאמור נתניהו למנות את לוין ליו"ר הכנסת הזמני ובכך להקנות שקט בתוך סיעתו לתקופת קידום החקיקה. נתניהו רוצה לשמור, ככל הנראה, את כל האופציות פתוחות עד אחרי חקיקת חוקי בן גביר ודרעי והעברת הסמכויות לציונות הדתית במשרד הביטחון.

לוחות הזמנים לחקיקה, כפי שמתכננים אותם בקואליציה, מדברים על העברת ארבעה חוקים בשמונה ימי עבודה. היום, מיד אחרי ההצבעה על מינוי יו"ר הכנסת מטעם הליכוד, תתכנס הוועדה המסדרת להקמת הוועדות הזמניות לכל החוקים: חוק יסוד הממשלה לטובת מתן פתרון לדרעי, חוק סמכויות המשטרה עבור בן גביר, והסמכויות במשרד הביטחון בתחום המנהל האזרחי ותיאום פעולות הממשלה בשטחים - לדרישת הציונות הדתית.

במקביל, ייכנס הבוקר שר המשפטים גדעון סער את ועדת השרים לענייני חקיקה כדי לגבש את עמדת הממשלה היוצאת בנוגע לחוקים של הקואליציה. כינוס הוועדה נועד להציג נקיטת עמדה של הממשלה המכהנת עדיין, בנוגע לחקיקה שנועדה להשלים הליכי הקמתה של הממשלה החדשה. אומנם אין ביכולתה של האופוזיציה למנוע מנתניהו להקים ממשלה, אך לשבש ולהאריך עד כמה שאפשר את התהליך היא תנסה בהחלט.

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

באשר ללוחות הזמנים של הקואליציה: מחר יתכנסו שתי הוועדות המיוחדות להכנת החוקים לקריאה ראשונה. למחרת, ביום רביעי, המליאה צפויה לקיים דיון ולהצביע על החוקים בקריאה הראשונה. החל מיום חמישי ועד יום שני הבא הוועדות יעבדו על הכנת החוקים לקריאה שנייה ושלישית. מועד אישור החוקים בקריאה שניה ושלישית, לפי התוכנית, הוא 19 בדצמבר, יום שני. 

לאור הלו"ז העמוס, אתמול עודכנו חברי הליכוד כי צפויים להם ימי עבודה ארוכים ויש להתארגן בהתאם, כולל אופציית הלינה בבתי המלון באזור הכנסת. במקביל, נמשכו אתמול שיחות המו"מ המרתוניות עם המפלגות החרדיות. שורה של סוגיות נותרה על הפרק, כאשר בראשה: הנוסח המוסכם לחוק הגיוס, שלפי שעה, טרם הגיע לסגירה בין הצדדים.