ח"כ אלעזר שטרן ('יש עתיד') שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM בצל הפגנות המחאה המתוכננות במהלך סוף השבוע כנגד הרפורמה שמציע שר המשפטים יריב לוין

לשאלה האם עלולה לפרוץ מלחמת אזרחים, ענה שטרן כי "תראה, כבר אי אפשר אפילו לחייך על זה. אנחנו עושים הכול שלא תהיה פה מלחמה, אני לא מאמין שתהיה פה מלחמה, אני כמובן אעשה מצידי את הכול שלא תהיה פה מלחמה, אף מלחמה ובוודאי לא מלחמת אחים, ואני מקווה שבסוף מישהו יתעשת, שמהפכות לא עושים עם חיוך של דמוקרטיה על השפתיים, זה עבודה בעיניים על כולנו".

עוד נשאל האם הוא מסכים ששני הצדדים חולקים באשמה של ליבוי היצרים בשלב הזה, וענה בשלילה: "לא. אני מכיר את זה, יש פה שני צדדים, בכל צד נעשות טעויות, אבל אין מה להשוות כבר לאורך שנים, את הצד המתלהם, המשקר, המסית בצד הימני, מול הצד של המרכז ושל השמאל", טען. "בוא לא ניתמם, אבל אני אומר עוד פעם, אנחנו לא נקיים, אבל אין מה להשוות. התרבות שהנחילו לנו כאן, אני אומר את זה בכאב גדול, בתוך הכנסת, בדפיקות על השולחנות, במחיאות כפיים, בצעקות הבוז, בלא לקרוא לראש ממשלה ראש ממשלה, בלהשתמש במילים שהכנסת מעולם לא שמעה ככה. אז יש שני צדדים, אבל החלוקה היא ממש לא 'שני הצדדים שווים', אני יודע שמאוד יפה להגיד 
את זה, הייתי שמח להגיד את זה, אבל אם אני אגיד את זה אני אעשה שקר עם עצמי".

שטרן התייחס למהומות שפרצו במהלך וועדת החוקה שהתכנסה: "הייתי שם, בוא נלך רגע קצת אחרי ועדת חוקה. שמעת ששלושה נהגים של ראש הממשלה כנראה יוחזרו לתפקידם. הם עשרות שנים שם, כל חטאם היה כנראה שהם עדים במשפט נתניהו. למה הם יוחזרו לתפקידם? בגלל שהיועץ המשפטי, או המשנה ליועץ המשפטי, החליט שאי אפשר להרחיק אותם. יש להם משפחות, יש להם מקום עבודה שלושים שנה. אתה מבין, שכשאת היועץ המשפטי של עצמו ימנה ראש הממשלה, הוא לא יעצור פיטור של שלושה נהגים שראש הממשלה רוצה לפטר. זה דוגמא קטנה. עוד דוגמא אחת, אנחנו רואים מה קורה מסביב לסאגת המינויים המאוד מתאימים של מנכ"לי המשרדים הממשלתיים. כשהמהפכה המאוד יפה, והמאוד דמוקרטית, והמאוד מתקדמת, ישימו אותה - מי שימנה את שופטי בית המשפט העליון זה מי שממנה את מנכ"לי משרדי הממשלה של הליכוד. אני יכול לתת עוד דוגמאות".

שטרן נתן את דעתו על השינוי המתוכנן בוועדה למינוי שופטים: "אני חושב, אמרתי את זה כבר כמה פעמים, יש מקום לשינוי במערכת המשפטית. באמת, אנחנו לא רואים שינויים. תחשוב עכשיו על שופט בית משפט שלום, הרי אנשים חושבים שוועדה למינוי שופטים תמנה רק את שופטי בית המשפט העליון, זה לא ככה, הם ממנים גם את שופטי בית משפט השלום, המחוזי והעליון. תאר לך עכשיו ששופט שלום רוצה להתקדם, ויש לו וועדה למינוי שופטים של הממשלה, ומישהו מהממשלה, או מהקרובים של הממשלה, או מהמשפחה של הקרובים של הממשלה רוצה להתקדם, מה יש לו מעל הראש? איך מתקדמים?".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "זה באמת לא צחוק, זה אפילו באמת לא מעלה חיוך. אני לא אמרתי אף פעם שמערכת המשפט לא צריכה שום תיקונים. יש תהום פעורה, בין ההצעה עכשיו, בין נשיאת מילות הדמוקרטיה, אני כבר לא אומר שבשביל לעשות אפילו חצי מהשינויים שהוא רוצה, צריך באמת רוב יציב בכנסת, גם בעם. כמה אני מרגיש שחקן בהצגה. אני ישבתי היום בוועדת חוקה. אמרנו: 'תגידו מה ההמלצה לדיון'. יושב שר המשפטים. אריה אתה היית חבר כנסת, שמת הצעת חוק? אין כלום. בא שר המשפטים, עם כל הכבוד לו, במילים על 'כל העם תומך', תשים נייר, אין נייר. פעם ראשונה אני עוד שאלתי חברי כנסת ותיקים ממני אם הם מכירים אירוע כזה שסגרו מיקרופונים".

סייעה בהכנת הכתבה: ירדן חדד, 103FM