הבוקר (שלישי), המשורר ארז ביטון וד"ר שמעון אוחיון שלחו מכתב לשר החינוך יואב קיש בבקשה להביא ליישומן של המלצות ועדת ביטון. כזכור, בתחילת 2016 ביקש שר החינוך נפתלי בנט מביטון לעמוד בראש ועדה אקדמית ("ועדת ביטון") שתציע כיצד להעשיר את תוכניות הלימודים בהיסטוריה, בספרות ובמסגרות הבלתי פורמליות, בתכנים שיביאו לאיזון ביחס למורשתן של קהילות המזרח.

לאחר חמישה חודשים, הגישו חברי הוועדה שמלבד ביטון היו חברים בה גם ד"ר אושרה אלפסי, דינה דרורי, ד"ר יהודה מימרן, פרופ׳ חביבה פדיה ופרופ׳ חיים סעדון, את מסקנותיהם לשר. בין ההצעות המרכזיות של הוועדה נמצא עדכון לתוכניות הלימודים בבתי הספר, כך שיכללו לימודי חובה של סופרים ומשוררים מזרחיים ולימודי חובה של ההיסטוריה של יהודי ספרד והמזרח, ומתן ביטוי לנושאים אלה גם בבחינות הבגרות. אך גם הפעם, בניגוד ליוזמות קודמות ועל אף מסיבות העיתונאים והכותרות הגדולות שליוו את המהלך, המסקנות נשארו על הנייר. 

  "לצערנו, למרות הכותרות וההבטחות הגדולות שליוו את הקמתה של ועדת ביטון ומסקנותיה", ציינו השניים במכתבם לקיש, "לא חלה שום התקדמות ביישום המלצות  הוועדה. אנו מודאגים מאוד מהעדר נוכחות  של מורשתם ותרבותם של כמחצית מהאוכלוסייה היהודית במדינת ישראל, בתוכניות הלימוד, במחקר האקדמי באוניברסיטאות ובכלל מערכות חברה וחינוך במדינת ישראל".

 עוד ציינו השניים כי "סגירתם של מכוני המחקר, ליהודי המזרח במוסדות האקדמיים, הביאה לחיסול בפועל של עריכת מחקרים על מורשת יהדות המזרח, וצמצמה בצורה דרסטית את הנגשתה של מורשת זו בצורה מקיפה ועדכנית במערכות החינוך. אין ספק, שמצב זה יוצר תחושות רבות של ניכור וחוסר שייכות ושותפות בקרב קהילות, בסיפור ההוויה התרבותית במדינת ישראל. השסעים החברתיים שהתעצמו לאחרונה, ופוגעים בלכידות של החברה הישראלית, מושפעים אף הם מהתחושות הקשות הללו. לכן, אנו מבקשים לפעול ליישומן של ההמלצות של ועדת ביטון, על מנת לקדם שותפות ושייכות בין כלל קהילות ישראל,  ולתרום ללכידות החברתית בחברה".

 יו"ר מרכז דהאן ד"ר שמעון אוחיון הוסיף ואמר: "הממשלה הקודמת הזניחה את הנושא של מורשת יהדות המזרח. ממש התעלמה ממנו צריך כעת להתחיל הכל מחדש ואין מתאים יותר מלעשות זאת כעת, כאשר מבנה הקואליציה בנוי ממפלגות אמוניות וחברתיות שרואות בקידומן של קהילות יהדות ארצות ערב, ערך אמיתי ולא עוד פלטפורמה להשגת יחסי ציבור ללא תוחלת ורצון אמיתי לשינוי".