שרים, יו"ר הכנסת וכ-20 חברי כנסת לקחו חלק  ב"שולחן עגול" ראשון מסוגו – ריטריט ציון - שמובילה הקרן למנהיגות ציונית. בסקר שהוצג עולים ממצאים אשר צריכים להוות קריאת השכמה לקברניטים בישראל. מחד, הרוח הציונית בשפל ואחד מכל שלושה בני נוער בגילאי 15-18 מצהיר כי הוא שוקל לעזוב את הארץ, מאידך, דווקא הזהות היהודית מתחזקת.

בין המשתתפים מהקואליציה השרים עמיחי שיקלי, גלית דיסטל, אורית סטרוק, עמיחי אליהו ויצחק וסרלאוף, ומהאופוזיציה חברי הכנסת מיכאל ביטון ומשה טור-פז. במפגש דנו חברי הכנסת ממרבית סיעות הבית: ש"ס, המחנה הממלכתי, יש עתיד, הליכוד, הציונות הדתית ועוצמה יהודית באתגרי הציונות. 

יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה: "כולנו חלק מהקמת המדינה, למרות שנולדנו למציאות של מדינה קיימת אנחנו עדיין חלק מההקמה. זכינו לעשות יחד, בכוחות משותפים ועכשיו גם להנהיג יחד מה שבעיניי ובעייני רבים הוא המעשה הגדול ביותר של העת האחרונה- הקמתה ושמירת קיומה של מדינת ישראל.

אנחנו נמצאים בתקופה של שיח ציבורי ער. תקופה בה שני המחנות שהקימו יחד את הציונות ואת המדינה שלנו, טוענים בלהט טענות מנוגדות. הוויכוח בתמצית כמו שאני תופס אותו, הוא על השאלה מי הריבון בדמוקרטיה הישראלית. תשובתי- העם באמצעות נבחריו. אבל נשמעות גם תשובות נוספות. את ההכרעה אנחנו נצטרך לקחת בבית הנבחרים שיש לי הזכות לעמוד בראשו".

בסקר, שנערך עבור הקרן על ידי מכון סמית, בהנהלת רפי סמית, בקרב בני נוער (15-18) ובקרב קהל בוגר, עלה כי מצב הרוח הציונית בעם בשפל. בשני הקהלים אחוז גבוה יותר ציינו שהוא חלש (54% בוגרים, 49% בני-נוער) מאשר שהוא "חזק" (36%-37% בוגרים ובני נוער).

 על השאלה מהו האתגר העיקרי של הציונות היום: מבין חמישה נושאים שנבדקו -  חיזוק הרוח הציונית בעם, חיזוק הלכידות הפנימית, חיזוק האמון במערכות השלטון, חיזוק המשילות וחיזוק מעמדה החברתי-כלכלי-מדיני של ירושלים כבירתנו, בקרב הבוגרים במדרג הראשון צוין "חיזוק הלכידות הפנימית" (53%) ואילו בקרב בני הנוער במדרג הראשון צוין "חיזוק הרוח הציונית בעם" (43%). 

מנכ"לית הקרן למנהיגות ציונית, עו"ד אפרת שהם הילדסהיימר: "אנו מזהים עייפות מציונות. נדמה שבישראל 2023 רבים לא רואים בציונות עניין רלוונטי לחיינו כאן. מדינת ישראל הצעירה לא יכולה להרשות לעצמה את המציאות הזו. כדי לעמוד בהצלחה במבחנים הלאומיים הצפויים לנו, עלינו לפעול לחיזוק היסודות הציוניים והיהודיים של המדינה, לעדכן גרסה ולהתאים אותם לאתגרי הזמן".