פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM על יוזמת השר הנכנס יואב קיש ('הליכוד'), לאחר שהאחרון הכריז כי הוא מעוניין להעביר את סמכות על הספרייה הלאומית למשרדו. כהן הסביר מדוע ההחלטה לא ראויה בעיניו.

עשרות סופרים נגד חוק הספרייה הלאומית: "נפסיק להעביר עותקים מיצירותינו"
הסופר חיים באר נגד תיקון חוק הספרייה הלאומית: "יעשו טיהור אתני לספרים"

"שמעתי שיש כוונה לפטר את הדירקטור הנוכחי של הדירקטוריון של הספרייה הלאומית", חשף, והסביר: "אני לא בטוח ששי ניצן הוא בדירקטוריון - נראה לי הוא רקטור. בדירקטוריון עצמו יש בין 11 ל־15 חברים, והם בעצם כמו הוועד המנהל של הספרייה הלאומית, יש להם את כל הסמכויות בכל העניינים התקציבים. הכוונה הייתה להפסיק את עבודתם ושלשר החינוך תהיה את הזכות למנות שני שליש מחברי הוועד - זו השתלטות עוינת".

בהמשך, אמר: "אני באמת לא מבין את המהלך הזה. יש בספרייה הלאומית אוצרות ‏שלא יאומנו, היא שומרת עליהן לדורותיה ולדורות המדינה. להחליט ביום לעשות דבר כזה, זה בלתי מובן לחלוטין. אין שום סיבה בפעילות של הספרייה שמצדיקה את זה. האוניברסיטה העברית מממנת חלקית את הספרייה מכוח הסכם שאנחנו מכבדים אותו, אבל שנכתב באופן מפורש שעל הספרייה להישאר עצמאית ובלתי תלויה בממשלה. זה מה שנכתב, אבל מה שעושים זו הפרה ברגל גסה של ההסכם. המשמעות היא שאנחנו לא חייבים לשמור את האוספים שלנו שם, אלא להקים ספרייה משל עצמנו".

פרופ' כהן התייחס בנוסף לתרומות המגיעות מ'קרן רוטשילד' והבהיר כי "אנחנו לא הספרייה הלאומית, אנחנו האוניברסיטה העברית. יש לנו שליש מהמניות של הספרייה, אבל מכבים את האוטונומיה של הספרייה ואת הדירקטוריון שלה. הם אלה שמטפלים בזה - אני בטוח שהם יצרו קשר עם משפחת רוטשילד. אני מעולם לא דיברתי איתם על התרומות לספרייה אז אני לא באמת יודע, אבל מהשמועות הבנתי שהתרומות הגדולות מגיעות ממשפחת רוטשילד באמצעות יד הנדיב. זה מה ששמעתי, אבל זה לא מבוסס על שום דבר. במועצה אנחנו לא דנים בתרומות, אלא בדברים שהם לב ליבה של פעילות הספרייה".    

עוד ציין: "עדיין אין חוק, אז אנחנו לא יכולים וצריכים לעשות שום דבר, אבל הבהרנו את עמדתנו. כלומר, אם זה יקרה, אנחנו ננסה לקחת את האוספים חזרה אלינו. אני מניח שזה יכול לעבר גם דרך בית המשפט, אם הוא יהיה קיים באותו הזמן. ברגע שיהיה לנו מותר ללכת לבית המשפט, נעשה זאת. יש כאן מצב של מוסד שקיים כבר קיים מעל מאה שנה ומתפקד בסדר גמור, אף אחד לא בא אליו בטענות, אבל פתאום יש השתלטות ממשלתית של שר החינוך על המוסד הזה ללא סיבה".  

לסיכום, תקף: "אין בן אדם שאני מכיר שתומך במהלך המוזר הזה. יש לי, כמו להרבה אנשים אחרים בישראל, חששות כבדים למה שמתרחש כרגע מול עניינו. אני לא יודע אם זה קשור למהפכה, אבל אני יכול להגיד שאם החבילה הנוכחית של החקיקה המשפטית תעבור, יהיה לממשלה כוח בלתי מוגבל לעשות מה שהיא רוצה, וזו דוגמית אחת למה שהממשלה יכולה לעשות. אם לא תהיה לנו אפשרות לפנות לבית המשפט, זהו - היא יכולה לשעות זאת. ברור שיש חששות כבדים מאוד". 

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני 103FM