חבר הכנסת, צבי סוכות מהציונות הדתית, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו בתוכניתם ב-103FM, והתייחס לרצח האחים הלל ויגל יניב, ולפרעות שאירעו אמש בחווארה.

בפתח הדברים אמר: "קודם כל, אני מכיר את המשפחה מקרוב, חברים טובים. יום קשה וכואב, נביא למנוחות שני נערים רק בתחילת החיים, נרצחו מטווח אפס על ידי רוצח שפל רק כי הם יהודים. זה כואב כפול כשזה במשמרת שלנו, אנחנו מחבקים את המשפחה בכל הכוח".

כשנשאל חבר הכנסת אם הוא שלם עם התנהלות הממשלה, השיב: "אני חושב שיש לנו דרך ארוכה לעבור, אנחנו ממשלה שקמה לא מזמן, יש לנו שינויי תפיסה גדולים מאוד שאנחנו רוצים לשנות". הוא הוסיף בהקשר לועידת עקבה: "הועידה היא לא חלק מהדרך שאנו מאמינים בה, ראש הממשלה והשרים הכחישו את הפרסומים שיצאו כביכול על הסכמות להקפאת בנייה. בזמן שבו אנחנו קוברים את בנינו, שנרצחים כי הם יהודים, לשבת עם הרשות הפלסטינית שככל הנראה תממן את המשכורת של המחבל שרצח אותם או המשפחה שלו, אני חושב שזה לא ראוי".

כשנשאל אם הייתה טעות של ראש השב"כ, מל"ל או ראש הממשלה, השיב: "אנחנו רוצים לעשות פה שינוי מאוד עמוק. מדינת ישראל צועדת בכיוון של אוסלו, רואה ברשות הפלסטינית סוג של שותף בשמירה על ביטחון יו"ש ואת זה אנחנו רוצים לשנות. מהרגע הראשון לא האמנו בדרך של אוסלו, ואנחנו רוצים לשנות את זה אבל מציאות שהתקבעה במשך המון שנים לוקח זמן לשנות, העברת הסמכויות לסמוטריץ' זה הצעד הראשון". 

בהמשך, נשאל חבר הכנסת אם הפסגה הייתה טעות, ולזאת השיב: "לדעתי כן, אבל ראש הממשלה שולט בעניינים, אנחנו שותפים, לא הכול עושים כמו שאנחנו רוצים וזה בסדר. אנחנו עדיין חושבים שהדרך שלנו כן תצליח להוכיח את עצמה, למרות שזה ייקח זמן".

לאחר מכן, לשאלת המראיינים אם נכח אתמול בחווארה, ענה סוכות: "עברתי עם הרכב, אבל אחרי הבלאגן, היו קצת זריקות אבנים כשעברתי, אבל זה היה ממש בסוף". בהמשך, הוסיף חבר הכנסת את מחשבותיו על האירוע: "אנרכיה זה רע, לקחת את החוק לידיים זה רע, מסוכן, ואני מגנה זאת. אין לזה מקום, יש צה"ל, משטרה וממשלה שתפקידם לטפל בטרור. בתור תושב יצהר ודובר היישוב במשך שנים, אני יכול להגיד שהתושבים הם אנשים שומרי חוק, אנשים שמאמינים שצה"ל והמשטרה צריכים לפעול, לא כולם אבל הרוב המוחלט כאלו. חוץ מלדבר אין לנו הרבה מה לעשות".

כשנשאל מה חשב על הציוץ של סגן ראש המועצה האזורית שומרון שצריך למחוק את חווארה, ענה סוכות: "דוידי הגיע לזירה כמה דקות אחרי הפיגוע. מאחר ואני מכיר את דוידי ומשפחתו הרבה מאוד שנים, אני לא דן אדם בשעת כעסו למרות שגם הוא מבין שהציוץ לא היה צריך להיכתב, הוא מחק אותו. הוא בטח לא קרא לעבור על החוק. כשבן אדם עומד מול שתי גופות של חברים שלו, אני לא דן אותו". כאשר נשאל מדוע בן גביר לא התייחס, השיב: "אני בטוח שיש לכם את המספר של הדובר שלו. אנחנו מפלגת הציונות הדתית, בצלאל אמר דברים מאוד ברורים. איתמר זה עניין שלו".

הציוץ של דוד (דוידי) בן ציון, סגן ראש המועצה האזורית שומרון (צילום: מעריב אונליין)
הציוץ של דוד (דוידי) בן ציון, סגן ראש המועצה האזורית שומרון (צילום: מעריב אונליין)

כשנשאל סוכות כמה זמן הקואליציה תחזיק, השיב: "אני חושב שהיא תחזיק 4 שנים, ממשלה מאוד יציבה, אנחנו עוסקים בחיים עצמם. כולם ללא יוצא מן הכלל עסוקים כל הזמן בעבודה שלהם. הרפורמה המשפטית זה אירוע של שר המשפטים ויו"ר ועדת חוקה. השרים עסוקים איש איש במשרדו עד הצוואר".

בהמשך, נשאל אם ראש הממשלה שולט בסיפור ולזאת ענה: "האופוזיציה תפקידה לצייר את הכול רע, בסוף, הדבר לא קשור לממשלת ישראל הנוכחית, יש מצב ביטחוני שצריך לטפל בו. אבל הסכסוך היהודי-ערבי לא נולד במשמרת שלנו, הדבר הזה מתפרץ, ואנחנו נבחן אם צריכים לשנות". לשאלת המראיינים אם יש לו רעיון, הצעה, איך עוצרים את הטרור, השיב סוכות: "הדבר שאני עסוק בו הוא להקדיש את החודשים הקרובים לעניין ההסתה. בסופו של דבר יש כאן חברה שלמה שגדלה למציאות שבה רצח יהודים הוא מבורך, הסתה זה הסיפור העיקרי, יש לנו כל מיני דברים שעובדים עליהם, יש חוק שאני מתכוון להגיש בקרוב שיקנוס ב-10 אלף שקלים את מי שתולה תמונה של מחבל או מניף דגל טרור".

בסיום הראיון, נשאל סוכות אם הסתה מהצד השני מטרידה אותו, ולזאת ענה: "בוודאי, אבל אני לא אוהב את ההשוואה. בסופו של דבר, למרות שהדברים שהיו אתמול בחווארה היו חמורים, לא שרפו כפר, אני יודע מה היה שם, אני לא ממעיט אבל לא שרפו כפר, ועדיין אני חושב שהפער בין הטרור הערבי במדינת ישראל לבין המעשים האלה של יהודים הוא פער שהיחס של אחד למיליון. לכן הפרופורציות שונות, אמור להיות הבדל בחוק".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm