ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באיטליה נמשך. היום (שישי) ייפגש נתניהו עם ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני, לאחר שנפגש עם שר הכלכלה והתעשייה של איטליה, דולפו אורסו. 

"הנהגתו מסוכנת": המחאה החריגה נגד בנימין נתניהו באיטליה

"איטליה חוותה טרור, כל המדינות החופשיות צריכות להילחם ביחד בטרור, ואנחנו משתפים פעולה נגד הטרור. יש לנו בישראל מנוע של יזמות באמצעות הצרכים הבטחוניים. זה צורך שמייצר יתרון כלכלי. אנחנו רוצים לשתף אותו אתכם", אמר נתניהו בפגישה עם שר הכלכלה. "נפעל לטובת הרחבת שיתוף הפעולה העסקי, כולל תחום הגז והמים שבו ישראל יכולה לעזור לאיטליה". 

השר האיטלקי פתח ואמר: "תנחומים על הפיגוע, כבוד לארח אותך. יחסינו הדפלומטיים החלו לפני 74 שנה. היום אנחנו מודעים לכך שצריך לעבוד יחד כדי לתת מענה לאתגרים הגלובליים.  אנחנו חולקים את אותם ערכי חירות. ישראל היא אחד משותפות הסחר הגדולות של איטליה".

"איטליה היא כוח תעשייתי, הכוח היצרני הגדול בים התיכון, שנייה לגרמניה באירופה. צריכים להתמודד עם אתגר אנרגטי, איטליה צריכה להפוך למרכז של גז אירופי. המדינות שלנו יכולות להראות את הדרך - אקולוגית ואנרגטית, שמבוסס גם על ערכים משותפים. אפשר לעשות יותר - בתחומי הסייבר, החלל, ai וכן בתחום האקולוגי - משאבי מים. הניסיון של ישראל יכול לסייע לנו לצלוח את אתגרי משבר האקלים".

"הסכמי אברהם יכולים לעזור גם לנו להתפתח אזורית. הסכמי אברהם יכולים לסייע לנו לפעול עם ישראל ובישראל, במרחב של המזרח התיכון.
בדצמבר האחרון נפגשתי עם השגריר בר והקמנו קבוצת מומחים לשיתוף פעולה בתחומי הטכנולוגיה. הייתי בישראל הרבה עם מאות אנשי עסקים, פגשתי את שרון ופרס. ישראל היא אחד משותפות הסחר הגדולות של איטליה", סיכם השר האיטלקי. 

בנימין נתניהו בנתב"ג, צילום: אנה ברסקי 

כמו כן, נפגשו השניים עם פורום מנהלים בכירים מהחברות הבולטות בכלכלה האיטלקית, שכלל עשרות ראשי חברות איטלקיות. נתניהו אמר במהלך הפגישה כי "אציע לראש הממשלה מלוני לקיים G2G, ולערוך מפגש גדול של אנשי עסקים משתי המדינות עם פוטנציאל גדול לשת"פ ולהזדמנות לצמיחה כלכלית לשתי המדינות".

הוא התייחס גם ליעדיו המדיניים: "היעד שלי הוא להשיג נירמול ושלום עם ערב הסעודית. האפשרויות הכלכליות הן ברורות, לחבר את מסילות הרכבת  של סעודיה וחצי האי ערב, ודרך ירדן - לנמל חיפה. זה מחייב רק תוספת של 200 קילומטר מסילות רכבת כדי לחבר צינור נפט ישיר  מחצי האי ערב לים התיכון דרך ישראל. זה אומר כי כמו שאנו יכולים לקצר את הספקת האנרגיה שאירופה זקוקה לה , לקצר משמעותית ולפסוח על תעלת סואץ, אני חושב כי מדובר על אפשרויות אמתיות".

עוד אמר כי "בעתיד הקרוב, וכבר ניתן לראות זאת עכשיו, הכל הופך לטכנולוגי ולכן העתיד שייך למחדשים. רה"מ נתניהו הביא לדוגמה את יפן, שלפני כמה שנים בעקבות ביקורו של נתניהו ביפן והגעה של ראש ממשלת יפן לביקור בישראל עם מספר רב של אנשי עסקים חשובים, זינק הסחר בין המדינות במיליארדי דולרים. ראש הממשלה אמר כי לדעתו יש מקום לשיתוף פעולה כלכלי ומסחרי גדול מאוד גם עם איטליה, ומדובר בהזדמנות גדולה".

נתניהו השיב במהלך האירוע לשאלות שונות שנשאל, בנוגע לפתרונות המים הקיימים בישראל לאור בעיית הבצורת שחווה איטליה בשנים האחרונות, בתחום הבריאות הדיגיטלית והניסיון הישראלי בנושא זה, בנוגע לסייבר ואבטחת תשתיות קריטיות וכיצד ניתן לשתף פעולה בין ישראל לאיטליה בנושא זה, ועוד. 

כזכור, נתניהו המריא לביקור אמש בצל ביקורת נרחבת על כך שעזב מדינה מתוחה פוליטית וביטחונית ולאחר שהצליח לחמוק מהמפגינים נגד הרפורמה המשפטית אתמול בנמל התעופה בן גוריון, שניסו לעכב את טיסתו, והמריא עם רעייתו לאיטליה.

נתניהו עודכן אמש בפרטי הפיגוע שאירע בתל אביב, אך החליט שלא להקדים את שובו לישראל בשל לוח הזמנים ו"חשיבות הפגישה" עם מלוני, כאשר בין הנושאים עליהם ידונו, נתניהו צפוי להציג למלוני מידע בנוגע לתוכנית הגרעין של איראן.