שיתוף פעולה יוצא דופן בין יוזמת DeserTech הישראלית לבין מיזם ה־GREAT GREEN WALL -  הפרויקט האפריקאי השאפתני אי־פעם שמוביל האו"ם לעצירת התרחבות מדבר סהרה, ושנועד להחיות מיליארד דונם של אדמה יבשה לאורך של 8,000 ק"מ מסנגל במערב אפריקה ועד ג'יבוטי במזרחה עד שנת 2030.

השבוע הגיעו בפעם הראשונה לנגב 30 נציגים מובילים מ־11 מדינות אפריקה למשך ארבעה ימים במטרה לבחון ולחתום על הסכמי עבודה עם חברות הסטארט־אפ, מכוני המחקר והפיתוח וגופי התעשייה הפועלים בנגב. המיזם נועד לאתר דרכים חדשות להתמודדות עם אתגרים הקשורים במדבר באמצעות טכנולוגיה וחדשנות, ויוכל לסייע בהשפעות הקשות של התפשטות הסהרה - הרס האדמות החקלאיות והסכנה המוחשית לאי־יכולת לספק מזון למיליוני תושבים בכפרים ובערים במרכז יבשת אפריקה.

הנציגים האפריקאים נפגשים עם חברות סטארט־אפ ישראליות, גורמים מהאקדמיה ויזמים מובילים הפועלים בנגב בתחומי החקלאות, התשתיות, האנרגיה והמים, בין היתר עם חוקרי המכונים לחקר המדבר של אוניברסיטת בן־גוריון, חברת נטפים, חוקרי מו"פ ערבה תיכונה ועוד. בין הנציגים גם כאלה ממדינות שאין לישראל יחסים רשמיים איתן כמו צ'אד, מאלי, בורקינה פאסו ועוד.

המפגשים הם שיא של תהליך שנבנה לאורך חודשים ארוכים על ידי קהילת דזרטק, הפועלת מייסודם של קרן מיראז' ישראל, המכון הישראלי לחדשנות, המשרד להגנת הסביבה ואוניברסיטת בן־גוריון בנגב, ופועלת למיצוב ישראל בכלל והנגב בפרט כגורם בינלאומי ואזורי מוביל בהתמודדות עם אתגרי שינוי אקלים בדגש על סביבה מדברית.

סיוון כהן שחרי, מנהלת הפעילות של קהילת דזרטק, אומרת: "אזור הסהרה נפגע אנושות מתהליך המדבור המואץ. בעזרת שיתוף הפעולה, שמגיע לשיאו בביקור הנוכחי, יוכלו חברות ישראליות שמביאות פתרונות חסרי תקדים בתחום המים והחקלאות המדברית ליצור הסכמי עבודה משותפים, ולחזק את הקשר עם גורמים בינלאומיים".

יובל לסטר, סמנכ"ל בכיר לתכנון, מדיניות ואסטרטגיה במשרד להגנת הסביבה: "הסמינר של קהילת החדשנות DeserTech מהווה דוגמה מצוינת למקום שמדינת ישראל יכולה וצריכה למלא בהתמודדות הגלובלית עם אתגרי משבר האקלים, מדבור וחיים בסביבה מדברית. המפתח להתמודדות עם אתגרים אלו כרוך בטכנולוגיה, חדשנות ושיתופי פעולה חוצי גבולות ומגזרים. רתימת הניסיון והיכולות המתקדמות של ישראל מהווה הזדמנות חשובה מאוד עבורנו".