היום (חמישי) הוגשה עתירה לבג"ץ נגד העברת הסמכויות שקשורות למנהל האזרחי בשטחים ממפקד פיקוד המרכז ושר הביטחון לשר בצלאל סמוטריץ'. 

הרקע לעתירה, הוא ההסכם שגובש בין שר הביטחון לשר סמוטריץ', שעל פיו: "שר הביטחון מסמיך את השר הנוסף להורות את גורמי הביטחון לכל פעולה כללית או נקודתית הקשורה בתחומי האחריות של השר הנוסף".

ההסכם למעשה מתיר לסמוטריץ' לתת הוראות לגורמים צבאיים מבצעיים. לצד זאת, קובע ההסכם כי סמוטריץ' ימנה סגן לראש המנהל האזרחי מטעמו, וכי תוקם מנהלה, בכפיפות לסמוטריץ', שתפקח על כלל ההסדרים האזרחיים בשטחי יהודה ושומרון.

בעתירה הסבירו העותרים כי הקניית הסמכות לסמוטריץ' לתת הוראות במישרין לגורמי צבא, מנוגדת להוראת סעיף 5 לחוק יסוד: הצבא, הקובע כי "הסמכות להוציא הוראות ופקודות המחייבות בצבא תיקבע בחוק או מכוחו". עוד קובע חוק היסוד כי קציני צה"ל כפופים אך ורק לרמטכ"ל, וכי הרמטכ"ל כפוף לשר הביטחון בלבד.

העותרים מזכירים בנוסף כי חוק יסוד הצבא נחקק לאחר מלחמת יום הכיפורים, כחלק ממסקנות ועדת אגרנט. זאת, בדיוק בשביל למנוע מתן הוראות על ידי מספר גורמים פוליטיים לדרג הצבאי, ואת עקיפת ההיררכיה הפיקודית .

בכך, טוענים העותרים, לא תמו הפגמים בהסכם שבין גלנט לסמוטריץ'. אפילו אם היה מותר להעביר סמכויות משר הביטחון לשר סמוטריץ', חוק יסוד הממשלה מחייב שהממשלה והכנסת יאשרו העברת סמכויות שכזו, ולא ניתן להעביר סמכויות בין שרים רק על בסיס הסכמה ביניהם.

כמו כן, החלה ישירה של סמכות שרי הממשלה בשטחי יהודה ושומרון עומדת בניגוד למשפט הבינלאומי ועלולה להיתפס כסיפוח. מהסיבה הזו, לאורך כל השנים עד כה, לא נתנה הממשלה הוראות ישירות לגופים הפועלים בשטחים. העותרים מסבירים, כי בשני המקרים שבהם סיפחה ישראל שטחים – במזרח ירושלים וברמת הגולן – היא עשתה זאת בחקיקה.

גם במקרה הנוכחי, ככל שהממשלה מבקשת לספח את השטחים, יש להביא החלטה זו לאישור הכנסת. זאת, בשים לב להשלכות המשמעותיות של סיפוח כזה, אשר יחייב לתת זכויות אזרחיות לתושבים הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון, ואשר עלול להביא לפגיעה קשה במעמדה של ישאל בעולם. 

באי כוח העותרים, עורכי הדין חגי קלעי, אוהד רוזן, עידן סגר וגל בריר מסרו: "אחד החששות המרכזיים במדינה דמוקרטית ה וא השתלטות של פוליטיקאים על הצבא. ההיררכיה הצבאית, והאיסור על מתן הוראות ישירות של פוליטיקאים לקציני צבא, נועדו להגן מפני חשש זה בדיוק. את מדיניותה הממשלה רשאית לממש, ומממשת, באמצעות הנחיית הרמטכ"ל על ידי שר הביטחון. הניסיון לשנות מושכלות יסוד אלו, באמצעות הסכם שלא הובא לדיון בממשלה, בכנסת או בציבור,אינו חוקי ואינו ראוי".