הבוקר (רביעי) נפתחו מחדש השגרירויות של ישראל ואזרבייג'אן. במקביל, חבר הפרלמנט האזרי הפרו-ישראלי פאזי מוסטפא נורה בידי אלמוני אמש ברחובות אזרבייג'אן.

חבר הפרלמנט הפרו ישראלי; פאזיל מוסטפה, הידוע באזרביג'אן בעיקר בשל אמירותיו נגד משמרות המהפיכה באיראן ובעד ישראל, רק לפני תקופה הוא חתם על מכתב הזמנה של אזרבייג'אן לפוליטיקאיים ישראלים.

מדובר באירוע חריג במדינה והרשויות חושדים כי מי שעומדת מאחורי ההתנקשות היא איראן, חבר הפרלמנט נפגע בירך וכן בכתף ועבר שני ניתוחים במהלך הלילה ונכון לעכשיו לא נשקפת סכנה לחייו.

חבר הפרלמנט האזרבייג'ני ראסים מוסבקוב. אמר לכלי התקשורת: "כבר היה מקרה לפני כמה שנים, שרצחו את חבר הפרלמנט. איש האקדמיה, זיה בוניאטוב – ממקימי ארגון ידידות ישראל אזרבייג'ן".

לדברי מוסבקוב, "מדובר קבוצה מוסלמית שעית שקיבלה השראה מאיראן והיא זו שעומדת מאחורי ניסיונות ההתנקשות. רק לפני כחודשיים נרצח בטהרן עובד השגרירות במתקפת טרור, שבה הואשמו שלטונות איראן. יש סיבות מוצקות לחשוב כי גם במקרה של אתמול יש לחפש את העקבות באיראן".

בקהילה היהודית המקומית אומרים כי ״ההתנקשות לא תפריד בין העם האזרי ליהודים וישראל, יידעו כל אויבנו; נהפוכו; האש שנורתה בידיד העם היהודי וישראל רק תביא לחיזוק האחווה בין העמים״.

כאמור, אזרבייג׳ן פתחה היום שגרירות קבע בישראל, אחרי ש-30 שנים לא היה לאזרבייג׳ן ייצוג דיפלומטי בישראל רשמי והשבוע הגיש השגריר האזרי, מוכתר ממדוב, את כתב האמנתו לנשיא יצחק הרצוג.

ישראל הייתה לאחת המדינות הראשונות בעולם להכיר בעצמאות אזרבייג'ן בדצמבר 1991 ופתחה בה שגרירות בשנת 1993. אזרבייג׳ן, מדינה המוגדרת חילונית, היא המדינה המוסלמית-שיעית הראשונה הפותחת שגרירות במדינת ישראל.

שר החוץ אלי כהן אמר כי "פתיחת השגרירות האזרית בישראל היא עדות נוספת לחיזוק היחסים בין המדינות. אזרבייג׳ן היא מדינה מוסלמית ומיקומה האסטרטגי הופך את הקשר בינינו לבעל חשיבות רבה ופוטנציאל גדול. סיכמתי עם שר החוץ ביירמוב על גיבוש חזית אחידה מול איראן ועל חיזוק שיתופי הפעולה בתחומי הכלכלה, הביטחון האנרגיה והחדשנות. בקרוב אצא לביקור מדיני בבאקו יחד עם משלחת כלכלית גדולה, שתעמיק עוד יותר את הקשרים המסחריים בין ישראל לאזרבייג׳ן".