החל מרגע הכרזתו של שר המשפטים יריב לוין על הרפורמה המשפטית, הכוללת בתוכה שינויים רבים במערכת המשפט שצפויים לשנות את פני המערכת, המדינה סוערת. כעת, לאחר מחאות, שביתות ומכתבים חריפים ששוגרו לבכירים בקשת הפוליטית, השהה ראש הממשלה בנימין נתניהו את החקיקה, והאופוזיציה והקואליציה החלו בניסיון הידברות בתיווך נשיא המדינה. ינון מגל ובן כספית דנו על כך ב־103fm עם ח"כ מתן כהנא, לשעבר השר לשירותי דת, אשר הביע את עמדתו בנושא.

ח"כ מעוצמה יהודית: "עדיין חושבים שזה נכון להמשיך בחקיקת הרפורמה המשפטית"
סיומו של המשבר יהיה רק באמנה חדשה בין המדינה לאזרחיה | דעה

תחילה, הגיב כהנא לוויכוח בין הטייסים למכונאים והטכנאים: "ממה שאני שומע מהחברים בחיל האוויר זה לא כצעקתה אבל בפירוש פוטנציאל להתפתח למקומות רעים מאוד. חלק מאותה סיטואציה מזופתת שבה אנחנו נמצאים. נורא ואיום. בכל פעם שאני נשאל על סרבנות אני אומר בצורה מאוד ברורה - אני נגד הפסקת התנדבות למילואים. חייבים להשאיר את הצבא מחוץ לאירוע הזה, הצבא זה קודש קודשים וצריך להיות מעל לכל דיון פוליטי. אני קורא לכל אחיי הטייסים להשאיר את הצבא מחוץ לתחום". 

"כל האנשים האלה הודיעו למפקדי הטייסות שלהם שהם יתייצבו לכל פעילות מצבעית. אתמול הייתי בעוד מפגש, ארגנתי יחד עם הרב פנדל, ושניים מהטייסים שהיו אמורים להגיע למפגש לא הגיעו כי הם היו במילואים. 

בהמשך, התייחס חבר הכנסת למצב הנפיץ בקרב האזרחים בארץ בעקבות הרפורמה במערכת המשפט: "גוש נתניהו ניצח בבחירות בצורה ברורה, ניצחון הוגן, חוקי. זה לגיטימי, הם ניצחו, הקימו ממשלה, אפשר לאהוב, אפשר לא, זו הממשלה, זה ראש הממשלה. אני חושב שהם עשו טעויות חמורות בדרך בה הובילו את הרפורמה פה, הציתו פה דברים ששנים היו על אש קטנה. טעויות שעלולות לגרום לזה שבסוף לא תהיה רפורמה, שבעיני היא קריטית".

הוא הסביר: "רפורמה במערכת המשפט היא קריטית למדינת ישראל, היא נחוצה בטירוף. אני יודע להגיד לך שבחודשיים שהיו פה במסדרונות של הכנסת התרוצצו כל מיני מתווים ששני הצדדים יכלו לחיות איתם לכן אני יודע שאפשר להגיע למתווה שיוסכם על שני הצדדים, שמצד אחד יביא רפורמה עמוקה ומשמעותית במערכת המשפט ומצד שני לא יצור קרע בעם. אני מאמין שיגיעו למתווה. אני למדתי כשר שיש מגבלות לכוח. אני יכולתי להעביר את רפורמת הגיור כמו שסגרנו בהסכם הקואליציוני, אבל הבנתי כשהתחלתי לעבוד על זה שאני הולך לקרוע את יהדות ההלכה האורתודוקסית ואמרתי 'אני לא הולך לעשות את זה', לא העברתי, לא הצלחתי". 

מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"יש פה דוגמה נפלאה למשהו שכנראה היה טעות", אמר על רפורמת הכשרות. "אני יכול להסביר לך למה זה לא היה בכוחנות אבל הצד השני, זה מה שהוא הרגיש. הייתי יכול לעשות את זה בצורה עם יותר הסכמות, אני חושב שההתנגדות לרפורמת הכשרות נבעה לא מעניינים הלכתיים אלא מהטרללת הכוללת והטרפת סביב הקמת הממשלה".

"הצד השני הרגיש שאני פעלתי באופן דורסני ועכשיו הוא בא ומבטל הכול, וזה הפחד שלי, שעכשיו הם יעבירו רפורמה במערכת המשפט ויבטלו אותה. אני חושבת שאפשר לעשות אותה בצורה מתונה. אפשר לעשות את זה במקביל ואם אתה לא תקרע את העם - אתה יכול לאחד את העם, אפשר מהמשבר הזה לצאת עם בשורה ענקית כי באמת יש פה הזדמנות לטפל בסוגיות יסוד שדחינו כל הזמן. אנחנו דבר ראשון נעשה חוסם עורקים, נעצור את הדימום ואז גם נרפא את החולה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm