דרור אידר, לשעבר שגריר ישראל באיטליה, שוחח הבוקר (שני) עם ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM על המשבר החריף בישראל והקרע בעם שגרמה הרפורמה המשפטית, והתייחס לפיטוריה של נועה תשבי לאחר שתמכה במחאה נגד הרפורמה: "אתה שליח של עם ישראל, של הממשלה הנבחרת, אם אדם דיבר נגד הממשלה זה אומר שהוא לא רוצה לייצג את השלטון הישראלי, אז הוא לא יכול להיות".

בפתח הדברים אמר: "אני חושב שכולם מבינים שיצאנו למערכה, יריב לוין מדבר על זה 20 שנה, יש לי תיעוד שלפחות 15 שנים אני כותב ביקורת על בית המשפט, אבל המחשבה של יריב הייתה שאנחנו כל כך צודקים שברגע שתבוא ותציג את זה יהיה אפשר להעביר את זה. קיבלנו שיעור גם בצניעות וגם בהבנת מארג הכוחות. היום ציבור בוחרי הקואליציה מבין את נחיתותו במקום של מוקדי הכוח שהם בלתי נבחרים - האקדמיה, ראשי המשק, בנק ישראל, תקשורת, פרקליטות, בית המשפט וכו'. צה"ל זה גם שם". 

אופנהיימר השיב לו ואמר: "אתם רואים את העוצמה, לא הייתה מחאה כזו. אם אתה רוצה לשנות חוקי משחק בסיסיים אתה לא יכול לעשות את זה חד צדדי, אתה יכול לעשות את זה בהסכמה רחבה". אידר הסכים: "תתפלא אני מסכים איתך. חוץ מזה, לא קשה לי לראות אבל זה לא עניין של הציבור, יש פה יותר מהציבור.

"אם אתה רוצה, כמו שאני מנסה להבין את הצד השני, ואני מציע לכל אחד לעשות את זה, תנסה להבין את הצד שלנו, גם אם זו לא האמת. אני לא אוחז בכל האמת, אני רואה את האמת מהזווית שלנו. קודם כל אנחנו צריכים להבין שבכל מוקדי הכוח הבלתי נבחרים אנחנו לא הצלחנו לשנות לגמרי, מכיוון ששם אי אפשר להזיז. אני נגד אינטגרציה, אני חושב שצריך להקים מוסדות אלטרנטיביים בכל דבר. הכול נפתח בפנינו על פני השטח".

צעדת המחאה על שדרות רוטשילד בתל אביב אל מתחם ההפגנה בקפלן (ללא קרדיט)

כשנשאל אם הוא מתכוון שצריך להקים צה"ל אלטרנטיבי  השיב "לא, אלא למשל לשנות את הקריטריונים. קח למשל את יחידות העלית, אם יש לך בפריפריה תלמידים מצטיינים, תן להם שנה מכינה ותכניס אותם פנימה. היום אנשים לא רוצים לעבור לדרום מכיוון שהם יודעים שכל עסק, הקטן ביותר, יצטרכו לשלם עליו פרוטקשן. העניין הוא שגם כשיש לך אדם, עם יכולות מוכחות, העובדה שהוא הגיע ממקום מסויים, מציבור מסויים, הוא מלכתחילה נמצא בנחיתות".

כשנשאל מה גרם לכישלון בקידום הרפורמה השיב: "אני אומר כך - מה שקרה זה שאנחנו לא הכנו מראש את המאבק הכי חשוב אולי במאת השנים האחרונות, גם על דעת הקהל, על העובדה שהיו צריכים לזהות מראש שמוקדי הכוח יהיה נגדנו. צריך לסגת נסיגה טקטית, לחשב מחדש, לחבוש את הפצעים ולנסות להציל את מה שאפשר. 

איפה הייתה הטעות? ההודעה של לוין על הרפורמה?
"כן. טעות. לא היה צריך לעורר את השד. אנחנו ידענו שמכינים גייסות נגד הממשלה, לא משנה על מה. סיפקנו להם תחמושת. היה צריך לעשות בשקט שינוי קטן פה, שינוי קטן שם, אין מה לעשות. אני תומך בלוין, אם אנחנו רוצים להשיג הישגים צריך לעשות את זה בצורה טקטית".

על הטענה ש"זו כמעט נוכלות" השיב: "למה נוכלות? אם אני רוצה לשנות משהו אני לא בא עם פטיש חמישה קילו. שינוי קטן, אני מדבר גם עם גורמים באופוזיציה, ואני מנסה להביא שינוי קטן מתוך הידברות. יש פה הסכמה". 

"לדעתי מה שצריך לעשות עכשיו זה לתת לאנשים למצות את העניינים בבית הנשיא, אבל אני לא מאמין שיצא משם משהו, לסגת, לוותר על החקיקה. להבין את מארג הכוחות, למדנו שיעור חשוב מה המטרה שלנו - לשנות את מוקדי הכוח האלה. זה הסיפור. לסגת טקטית, לא לחוקק. אנחנו לא יכולים להפיל על הליכוד את כל המחדלים של ממשלות הימין לדורותיהן ולהגיד לו 'אתם לא מחוקקים? סימן שאתם חלשים'".

על פיטוריה של נועה תשבי אמר: "אני לא הייתי מדבר נגד הממשלה אם הייתה עושה מהלך שהוא מהלך הפוך להשקפתי לו הייתי עדיין בתוך משרד החוץ. אתה שליח של עם ישראל, של הממשלה הנבחרת. אם אדם דיבר נגד הממשלה זה אומר שהוא לא רוצה לייצג את השלטון הישראלי, אז הוא לא יכול להיות".

"הייתי בתקופת בנט, במדיניות החוץ לא חל שינוי. אני חושב שזו הייתה טעות של לפיד שהחזיר אותי, כיוון שעכשיו יכולתי לקצור את פירות עבודתי. נסעתי עם נתניהו לאיטליה על חשבוני, אני שילמתי את כרטיס הטיסה. עזרתי שם לחיבור עם אנשי עסקים וכו'". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm