המכון למחשבה ישראלית יקיים ביום ראשון הקרוב בבית ציוני אמריקה בתל אביב ועידה שנתית שבמסגרתה יציג את האמנה הישראלית שחיברו עמיתי המכון הבכירים. האמנה עוסקת, בין היתר, בישראל כמדינת הלאום הישראלי, קביעת שיטת בחירות אזורית לישראל, הקמת רובד שלטוני חדש בישראל- השלטון האזורי, הפרדת דת ממדינה וכלכלה ישראלית סולידרית המבוססת על מדינת רווחה. כפי שרואים זאת במכון, האמנה הישראלית היא שרטוט קווי המיתאר למדינה ישראלית עתידית שתהפוך למסגרת הייחוס  לניסיונות לכונן לחוקה לישראל . 

בוועידה, יעסקו עמיתי המכון וכן דוברים בכירים נוספים מתחומים שונים, בדרכים השונות לבניית יסודות איתנים למדינת ישראל, ולעסוק בעומקן של בעיות היסוד, תוך מתן דגש על פתרונות מבניים ישימים. 

פרופ' אבנר בן-זקן, ראש המכון למחשבה ישראלית: "ישראל בימים אלה נמצאת במשבר העמוק ביותר שידעה מאז הקמתה. משבר דמוקרטי, משבר אזרחי, משבר חוקתי ומשבר אמון בין האזרחים לבין המדינה. זה הזמן לכונן מדינה המבוססת על העקרון שאזרחי ישראל הם הריבונים במדינתם, מדינה ישראלית בבעלותם של האזרחים הישראלים".

עוד מוסיף פרופ' בן-זקן: "הנחת מסד של אמנה חברתית משותפת היא קריאת כיוון לישראל סוערת, מאוימת מגליה שלה המאיימים לטרוף את ספינת הישגיה הכבירים. חוף המבטחים של חייה הראויים, קשורים בהחלטה להיות מדינה ככל העמים, בעלת מוסדות דמוקרטיים יציבים עם אזרחים החשים תחושה חיה שהם בעלי הבית במדינה, ועם הסכם חוקתי לדורות. כך יוגשם חלומם של ישראלים רבים, אלה שאיתנו היום ואלה שלא איתנו היום. הקהל הרחב מוזמן להגיע לוועידה השנתית שמקיים המכון ולשמוע עוד מעיקרי האמנה הישראלית עליה עמלנו בשנה האחרונה".