הסתיימו שיחות ההידברות על הרפורמה המשפטית בבית הנשיא, שנערכו במשך היום (שני) ומהבוקר התנהלו דיוני עומק אינטנסיביים בנושא הוועדה לבחירת שופטים, יחד עם כלל הצוותים. 

"דבר שיכול לעבוד": שמחה רוטמן מציג תרחיש לפשרה בשיחות בבית הנשיא
על רקע ההידברות: בכירים בקואליציה מבהירים - זה הדדליין לסיום השיחות

נזכיר כי צוות של המחנה הממלכתי העלה את הדרישה לפתוח את המשא ומתן דווקא מהנושא המורכב והנפיץ של מתווה הוועדה לבחירת שופטים והקואליציה אף נענתה. לפי הגורמים המעורים, במהלך הדיונים הוצעו כמה מתווים אך הפערים נותרו משמעותיים. הקואליציה מתעקשת על האפשרות למנות לפחות חלק מהשופטים ברוב קואליציוני, כמו שהופיע בהצעת החוק שנעצרה לפני אישורה בקריאה שנייה ושלישית. באופוזיציה מסרבים לכך בתוקף.

מבית הנשיא נמסר: "הסתיים יום דיונים נוסף בין נציגי הקואליציה ומפלגות יש עתיד והמחנה הממלכתי מהאופוזיציה. הצדדים החלו לדון בנושאי הליבה, והיום הוקדש הדיון לנושא חוק יסוד: השפיטה ואופן בחירת השופטים בישראל. מחר ימשכו הדיונים ויעסקו בחוק יסוד: החקיקה. הדיונים התקיימו באווירה חיובית, עניינית ורצינית והצדדים מחויבים להמשך תהליך ההידברות במטרה להגיע להסכמה".

מפלגת יש עתיד מסרה: "החוזה הישראלי הופר ועלינו לתקן אותו. בשביל לעשות שינוי היסטורי אמיתי, הגיעה העת בשנת ה-75 למדינת ישראל לחזק את הדמוקרטיה הישראלית ולעגן אותה בחקיקה. נביא במהלך הימים הקרובים בפני צוותי המשא ומתן דיון בנושא 'חוק יסוד מגילת העצמאות'. גם היום אנו מדגישים את המחוייבות שלנו לשמירה על הרכב הועדה לבחירת שופטים כך שלא יהיה מצב בו הפוליטיקאים יוכלו למנות שופטים בישראל".

נציגי סיעת יש עתיד בבית הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
נציגי סיעת יש עתיד בבית הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

בהודעה משותפת של 'יש עתיד' ו'המחנה הממלכתי' על השיחות המתקיימות בבית הנשיא בנוגע לרפורמה המתוכננת במערכת המשפט, נאמר: "צוותי המשא ומתן של המחנה הממלכתי ויש עתיד סיימו כעת פגישה בחסות בית הנשיא עם צוות המשא ומתן מהקואליציה. הצוותים הדגישו את הצורך להגיע להסכמות רחבות תוך שמירה על כל עקרונות הדמוקרטיה עליהם לא נתפשר. נמשיך לעשות כל מה שניתן בכדי להגיע לחקיקה מכוננת שתחזק את הדמוקרטיה הישראלית ואת מדינת ישראל".

בתוך כך, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן התראיין ל"גרדיאן" הבריטי, והתייחס להשהיית חקיקת הרפורמה המשפטית. "לפי כל הסקרים, רוב הציבור מבין שיש צורך בשינוי במערכת המשפט, השאלה היא באיזה עומק", ציין, "אם היינו רוצים ליצור דיקטטורה היינו עושים את זה מהר, לא היינו מבקשים מידע בוועדה ומשהים את החקיקה. העובדה היא שאנשים באמת מפחדים מכך, זה נכון ומצער". 

רוטמן טען כי המפגינים נגד הרפורמה מבינים שיש צורך בשינוי במערכת המשפט, אך לא סומכים על הממשלה בשל הרכבה: "הם יודעים שיש צורך בשינוי, אבל הם חושבים, 'אנחנו לא סומכים עליכם שתעשו את זה, כי אתם דתיים ושמרנים, ולראש הממשלה יש שלושה כתבי אישום. "המאבק להפיל את הממשלה הזו תוכנן היטב, אם לא הרפורמה זה היה על נושא אחר".

יו''ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (צילום: מרק ישראל סלם)

כמו כן, בכירים בקואליציה רמזו כי מבחינתם הרפורמה צריכה להיות מאושרת בכנסת עד סוף כנס הקיץ - כלומר עד חודש יולי. אלא שלפי גורם בכיר בקואליציה, ששוחח לאחרונה עם "מעריב", מסתמן כי בהחלט יש דדליין לסיום השיחות, ומה שמכתיב את הלו"ז הוא מועד אישורו של תקציב המדינה ל־2023 - משמע, עד 29 במאי. אם חוק התקציב לא יאושר עד מועד זה, הכנסת ה־25 תתפזר באופן אוטומטי ויוכרזו בחירות חדשות.