ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס היום (רביעי) לסערת חוק הגיוס לצה"ל בפתח ישיבת הסיעה של מפלגתו. בדבריו, בין היתר, קרא לדיאלוג בבית הנשיא על החוק, כדי "הגיע למתווה מוסכם שלא יוביל אותנו לקרע גדול עוד יותר".

"חוק הגיוס, שאותו התחילה הממשלה לקדם הוא המשך ההתקפה על הישראליות, בשם היהדות. הממשלה הזו מובילה אותנו לעימות חזיתי בין היהדות לבין הישראליות. אסור לתת לה. הישראלים הם יהודים, היהודים הם ישראלים. אנחנו העם היהודי, אנחנו הלאום הישראלי, אנחנו פה ביחד", אמר לפיד.

"השבוע הזה, שבין יום השואה ליום הזכרון, בואכה יום העצמאות, הוא השבוע שבו כל יהודי שחי בישראל יודע שאי אפשר לעשות את ההפרדה בין היהדות לישראליות. אוייבינו לא עושים אותה. מבקשי נפשנו לא עושים אותה. בבתי העלמין הצבאיים לא עושים אותה. גם הממשלה לא יכולה לעשות אותה".

הוא הוסיף: "החרדים צריכים לדעת שאנחנו לא נגדם. כל מה שאנחנו אומרים זה שאנחנו רוצים שהילדים שלהם יעשו מה שעושים הילדים שלנו, ביחד עם הילדים שלנו. שיהיה להם גורל משותף. בטנק של הבן שלי היה מתנחל, היה רוסי, היה מזרחי מהפריפריה. מישהו היה חסר שם".

לפיד קורא להידברות על חוק הגיוס. צילום: באדיבות יש עתיד
 
"העברתי בחיי שני מתווי גיוס, בשתי ממשלות שונות. באחת הפעמים יחד עם בנימין נתניהו", סיפר ראש האופוזיציה. "שניהם לא היו מושלמים, אבל הם היו צעד בכיוון הנכון. הם נתפסו כהתגרות, זה לא מה שהם היו. זה היה נסיון למנוע התפרקות של החברה הישראלית. בדיוק את ההתפרקות שמאיימת עלינו היום. שירות בצבא, שירות אזרחי בקהילה, יציאה לעבודה, הם לא מושגים אנטי חרדיים, הם הבסיס של הקיום המשותף. זה נקרא 'צבא העם' מפני שאנחנו מאמינים שיש פה עם, מפני שאנחנו מאמינים ש"בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית".
 
"הימים והשבועות הקרובים יקבעו איך תעוצב דמותנו הרוחנית, הדתית והמדינית שנים רבות קדימה. יש עקרון אחד שמחייב את כולנו: חיים משותפים לא יכולים להיות מבוססים על זה שצד אחד ידרוס את הצד השני. אם מישהו ינצח, זה אומר שכולנו הפסדנו", הוא אמר.
 
"אם הממשלה תחזור על הטעות של העברת חוק השתמטות לאומית במעמד צד אחד, זה יחייב אותנו להודיע שאנחנו לא מכירים בו ונבטל אותו בהזדמנות הראשונה שתהיה לנו. זו לא הדרך". בהמשך לדבריו, הציע: "אני מציע לממשלה, ובעיקר למפלגות החרדיות, לקיים דיאלוג על חוק הגיוס. לשבת יחד, לדבר על זה בבית הנשיא, לפחות לנסות לראות אם אפשר להגיע למתווה מוסכם שלא יוביל אותנו לקרע גדול עוד יותר".