סערה בקונגרס הציוני: מליאת הקונגרס הציוני שנפתח היום (חמישי) פוצצה, זאת לאחר דרמה סביב ההצבעה על הצעה המגנה את קידום הרפורמה המשפטית. המפלגות המייצגות את האופוזיציה מחזיקות ברוב בקונגרס, ולכן ש״ס והליכוד שמודעות לכך שככל הנראה יפסידו בהצבעה, דרשו כי תתבצע הצבעה שמית, והפעילו מאמצים לדחות את ההצבעות עד הבוקר, ואולי אף לבטל אותן לחלוטין. 

לרגל 75 שנות עצמאות: נפתח הקונגרס הציוני העולמי
בסימן 75 שנים למדינת ישראל: עשרות ראשי ערים נכחו בכנס ההסתדרות הציונית

מבחינה טכנית, הצבעה שמית אכן עלולה לעכב את התהליכים במסגרת הקונגרס, זאת משום שהוא מחזיק בכ-700 צירים. המשמעות: במקרה של הצבעה שמית, היא תתצבע בין לא פחות מ-700 אנשים שונים. בתגובה, צירי קונגרס מהמרכז-שמאל איימו לעשות פיליבסטר ולא לפנות את האולם עד שיועברו כל ההחלטות. 

היו"ר יעקב חגואן, איש הליכוד, ספג קריאות, כאשר לטענת המוחים הוא פעל לסכל את ההצעות שהוגשו. המהומה שהתפתחה במקום, עלולה לשבש את נאומו הצפוי של הנשיא יצחק הרצוג, אשר מתוכנן להתקיים מאוחר יותר הערב. גורם בכיר בגוש המרכז-שמאל בקונגרס אמר כי "נישאר באולם עד שתעבור כל החלטה, כל הלילה אם יידרש".

אירוע ההצדעה של יהדות העולם למדינת ישראל לרגל 75 שנות עצמאות, במסגרת הקונגרס הציוני, נפתח אמש בהשתתפות 2,000 מנהיגים וצעירים יהודים מ-40 מדינות בעולם. הקונגרס הנוכחי מציין 125 שנים לקונגרס הראשון בבאזל, שייסד חוזה המדינה ומייסד ההסתדרות הציונית העולמית בנימין זאב הרצל ובסימן חגיגות 75 שנה למדינה.

בתוך כך, מספר רב של משתתפים מיהדות התפוצות ומשלחות מהקהילות היהודית, צפויים לבקר במהלך השבוע בישראל לרגל חגיגות העצמות. מספר אירועים צפויים להתקיים לכבודם, בהם ישתתפו בין היתר יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. "הגעתנו לישראל השבוע היא ביטוי לאהבתנו התמידית לישראל שמתעלה על כל מחלוקת או דיון פוליטי", מסר אריק פינגרהוט, נשיא ומנכ"ל ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה.