מחקר שהושלם לאחרונה, שנערך בשיתוף פעולה בין האוניברסיטאות של רוד איילנד ודרום דנמרק, מצא כי הכימיקלים פר ופוליפלואורואלקיל (PFAS) - כימיקלים תוצרת ידי אדם שאינם מתפרקים בקלות - או בשמם השני "Forever" - בשל יכולות העמידות המפתיעה שלהם - נמצאים בכל דבר. החל מאיפור, שקיות פופקורן למיקרוגל ועד מחבתות נון-סטיק - כל אלה נוכחים במגוון רחב של פריטים לשימוש יום יומי שנמצאים בכל בית. כשכל אלה לא בבית שלכם, הם זורמים לאספקת המים שלכם דרך פסולת, כך נטען במחקר.

רמות גבוהות של PFAS יכולות להפוך את השמירה או הירידה במשקל למאתגרת במיוחד, כך על פי מחבר המחקר הראשי, ד"ר פיליפ גראנדז'אן מאוניברסיטת דרום דנמרק. "הראינו בעבר שילדים שמועבר אליהם ריכוז מוגבר של PFAS, נוטים לעלות במשקל ולפתח רמות גבוהות יותר של כולסטרול בדם", כתב גראנדז'אן. "כעת, התמקדנו במבוגרים שהשתתפו במחקר הניסיוני של חמש סוגי דיאטות שונים וכל הקשור לעלייה במשקל".

השמנה, עודף משקל, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
השמנה, עודף משקל, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

הוא הוסיף: "התוצאות שלנו מראות כי זיהום סביבתי עשוי להשפיע על חילוף החומרים שלנו, כך שאנו נוטים לעלות במשקל מבלי לצרוך מזונות משמינים". לאחר ניתוח של 381 דגימות דם, התברר כי התוצאות עקביות ביותר. "לא משנה באיזה תהליך של תזונה המשתתפים בחרו - הם עלו במשקל כתוצאה מחשיפה מוגברת ל-PFAS", כך לפי החוקרים.

לפי האגודה האמריקנית למחלת הסרטן, נקבע כי החומצה הכימית פרפלואורו-אוקטנואית (PFOA) - שנמצאת בדרך כלל ברמות נמוכות במזון, מי שתייה ואפילו באבק - קשורה מאוד לעלייה במשקל. משתתפים שנמצא בדמם ריכוז גבוה של PFOA, עלו 10 ק"ג יותר בהשוואה לדגימות מחקר אחר שנערך כשנה לאחר מכן. "המחקר שלנו חושף ראיות חדשות לכך שעודף משקל אינו קשור רק לחוסר פעילות גופנית והרגלי אכילה לא בריאים. PFAS חשוד כגורם תורם", אמר גראנדז'אן.

הכימיקל אורב לנו במי השתייה (צילום: אינג'אימג')
הכימיקל אורב לנו במי השתייה (צילום: אינג'אימג')

מחקרים נוספים שנערכו לאחרונה, חשפו כי PFAS גורם לרמות מוגברות של כולסטרול, סיכון מוגבר לסרטן הכליות או האשכים, שינויים באנזימי הכבד, משבש את סיכוייה של אישה להיכנס להריון, כמו גם עלייה בסוגי סרטן בילדים. ה-EPA עובד כעת על רגולציה הדוקה יותר בעקבות הממצאים. העלייה ב-PFAS "מהווה גם אתגר לטווח הארוך", לפי האוקיינוגרף הכימיקאי של אוניברסיטת רוד איילנד, ריינר לומן, שקרא לרשויות להתערב כדי למגר את התופעה המתמשכת. "המדע הוא כלי עיקרי שיש לממשלה, וכעת עליה לעשות שינויים שיקרבו אותנו להפחתה או להסרה של PFAS מהמים שלנו, מהחיים שלנו ומהסביבה שלנו", סיכם לוהמן.