חי את החיים כאילו שדבר לא קרה: הנאצי הוותיק בעולם שהורשע בביצוע פשעי מלחמה במהלך השואה, מת בגיל 102 מבלי שראה את פנים תא בית הכלא. לאחר שנגזרו עליו חמש שנות מאסר, הוא הגיש ערעור ובינתיים הסתובב חופשי.

יוזף שיץ, נמצא אשם בשנה שעברה בסיוע לרצח של 3,518 אסירים במחנה הריכוז זקסנהאוזן, אורניינבורג, גרמניה, בין השנים 1942 ל-1945. הנאצי נמצא אשם בפשעיו לאחר שהוכח כי עבד כשומר SS במחנה, אך למרבה הצער, הוא לא הואשם בכך שביצע את מעשי הרצח בעצמו. בנוסף, הוא הואשם בשותפות לירי בשבויי מלחמה סובייטים, וברצח אחרים באמצעות גז ציקלון B. "תמכת ברעיון השמדה המונית זו באמצעות עבודתך", אמר אז השופט בתיק, כך לפי ה-BBC.

לאחר המלחמה, הועבר שיץ למחנה שבויים ברוסיה לפני שחזר לגרמניה, שם עבד כחקלאי ומנעולן. הוא הובא בפני שופט בבית הדין האזורי נוירופין בברנדנבורג בשנת 2022, לאחר שנידון לחמש שנות מאסר על ידי בית המשפט הגרמני. הוא הצליח לחמוק מהעונש, תוך שהוא ממתין לתוצאות הערעור על עונשו.

הנאצי המורשע הכחיש את היותו שומר SS במחנה הריכוז, וטען בבית המשפט: "אני לא יודע מדוע אני יושב פה, לא יכולתי לעשות דבר כדי למנוע את המעשים הללו". במקום זאת, הוא אמר שעבד במשק בזמן המלחמה, טענה שהופרכה על ידי כמה מסמכים היסטוריים המזהים שומר SS שנשא את שמו, תאריך ועיר הולדתו.

יהודים מורדים מהרכבת באושוויץ. השבוע מציין העולם את יום השואה הבינלאומי (צילום: ארכיון יד ושם)
יהודים מורדים מהרכבת באושוויץ. השבוע מציין העולם את יום השואה הבינלאומי (צילום: ארכיון יד ושם)

עשרות אלפי אסירים נרצחו במחנה זקסנהאוזן במהלך מלחמת העולם השנייה, כשרבים היו מורעבים, עבדו עד שהפכו לשבר כלי, בחלקם נערכו ניסויים מזעזעים או שהוצאו להורג על ידי חיילי ה-SS. יותר מ-200,000 בני אדם נכלאו במחנה הריכוז, כולל אסירים יהודים.