אם יש ענף ספורט שקל להתחיל לעסוק בו – זה ריצה. לא לכולנו יש זמן לעבוד קשה כדי להשיל קלוריות מיותרות ממשקל גופנו, אבל אם כבר הצלחתם למצוא קצת זמן פנוי בלו"ז שלכם כדי להתחיל לצאת לרוץ - כך תעשו את זה נכון ובזהירות, לפתוח את הדלת ולצאת מהבית. אפשר לרוץ בכל מקום, ובריצה אנחנו מפעילים כמעט את כל השרירים בגוף. אבל, בשביל שתעשו את זה נכון ובריא, יועצי הספורט של חברת אמורפיקל הכינו לכם מדריך. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת כדי להתחיל לרוץ מאפס בבטיחות ותוך כדי שמירה על הבריאות שלכם:

לפני שמתחילים – דאגו לבריאות שלכם:  לפני שמתחילים בכל פעילות חדשה, חשוב להיות בקשר עם הרופא שלך. מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה ובמידת הצורך הוא יפנה אותך לבדיקת א.ק.ג או בדיקת ספורט במאמץ. רופא או מומחה ברפואת ספורט יוכלו לבחון את מצב הבריאות שלך ולתת המלצות אישיות על מנת לוודא שהריצה בטוחה עבורך. גם אם אתם בריאים בדרך כלל, אך לא התאמנתם הרבה זמן, חשוב לא לוותר על הבירור הראשוני הזה, כדי שתוכלו להתאמן בראש שקט.

ריצה (צילום: אינגאימג')
ריצה (צילום: אינגאימג')

ציוד ריצה מתאים: ציוד ריצה מתאים הוא חשוב לנוחות ומניעת פציעות. החלק החשוב ביותר בציוד, הוא זוג נעלי ריצה מתאימות. בקרו בחנות מקצועית לציוד ריצה, שם מומחים יוכלו לנתח את תנועת הריצה שלכם ולהמליץ על נעלים שמספקות תמיכה והתאמה מרבית. נעליים לא מתאימות או נעליים שחוקות וישנות עשויות לגרום לאי נוחות ואף לפציעות. נעל ישנה מאבדת את בלימת הזעזועים שלה לאורך הזמן ועל כן חשוב להחליף נעליים. בנוסף, כדאי ללבוש בגדים המותאמים לריצה, חולצה ומכנסיים מבד מנדף זיעה. אלו יועילו לנוחות במהלך הפעילות.

הדרגתיות: הדרגתיות היא אחד המרכיבים החשובים של הכושר הגופני. על מנת לא להעמיס על הגוף ולגרום לפציעות, חשוב להתחיל לרוץ בהדרגה. כדי להתחיל לרוץ מאפס חשוב מאד לשלב הליכות בשבועות הראשונים עד שיפור הסבולת לב ריאה. לדוגמה, אפשר להתחיל בהליכה מהירה של עשרים דקות לחימום, ולאחר מכן להכניס קטעי ריצה קצרים: 30 שניות של ריצה ואחריה שוב הליכה, כך מספר פעמים. ככל שיחלוף הזמן ותתמידו בפעילות, חלקי ההליכה יתקצרו וחלקי הריצה יתארכו, בהתאם לשיפור הכושר האישי. מומלץ לרוץ שלוש עד ארבע פעמים בשבוע, עם ימי מנוחה ביניהם כדי לאפשר לגוף להתאושש היטב.

ריצה (צילום: אינג אימג')
ריצה (צילום: אינג אימג')

ביצוע תרגילי חיזוק: עבור אנשים שלא רצו תקופה ארוכה והחליטו להתחיל לרוץ, חשוב לבצע תרגילי חיזוק. הסיבה היא, שכשהגוף חלש ואנחנו מעמיסים עליו את פעולת הריצה אנחנו בסיכון לפציעה. רצים מתחילים חשים הרבה פעמים כאבי ברכיים, זאת משום חולשה של השרירים העוטפים את הברך. בריצה יש עומס רב על המפרקים ועל מפרק הברך בפרט. שלבו 2-3 אימוני כוח במהלך השבוע על מנת שתוכלו להמשיך להתקדם בריצה. אימוני הכוח אינם חייבים להיות ארוכים, גם אימון של 30 דקות עושה את העבודה.

תזונה והתאוששות: כאשר מתחילים בתוכנית אימונים חדשה חשוב לשים לב לתזונה. מצד אחד הגוף מאבד יותר אנרגיה, ומצד שני צריך לדאוג שהגוף מקבל את האנרגיה המספקת. רצוי להתייעץ עם איש מקצועי בנושא זה במידה ואתם מתקשים בכך. חוסר אנרגיה לפני הריצה יכול לגרום להרגשה רעה, חולשה, סחרור וכדומה. כמו כן, בסיום האימון חשוב להחזיר לגוף את כל מרכיבי התזונה הנדרשים: חלבונים, פחמימות, ויטמינים ומינרלים חיוניים. זאת כדי לסייע לגוף בתהליכי השיקום והבנייה של השרירים.