מדענים החיו לאחרונה יצורים מיקרוסקופיים קפואים בני 46,000 שנה בפרמפרסט הסיבירי. הנמטודות העתיקות - המוכרות בתור תולעים עגולות - מסוגלות לשנות את מצב גופן לפי הסביבה לתהליך שנקרא "אנביוזיס" שבו רמת חילוף החומרים בגוף מופחתת למינימום.

לאחר שהתולעים התגלו במחילת סנאים בשנת 2018, מדענים ביצעו פעולת הפשרה כדי להעיר את הנמטודות ממצב ה"הירדמות". כשנשאל האם בני אדם שקפאו בזמן יכולים גם הם לקום לתחייה באמצעות תהליכים דומים, מומחי קריוניקה הצביעו על ההבדלים בהקפאה של בני אדם ובעלי חיים.

בדיקות במעבדה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
בדיקות במעבדה, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

ולריה אודולובה, מנכ"לית KrioRus - חברת קריאוגנטיקה רוסית - טענה כי הם מחזיקים ב-94 גופות קפואות במעבדה בבירת המדינה, כך אמרה בראיון ל-MailOnline. היא ציינה כי התולעים אינן המין היחיד שיכול לעבור אנביוזיס, אלא גם צפרדעים ודגים סיביריים. אך לבני האדם לדבריה, אין את אותן יכולות.

ב-KrioRus, המדענים מנקזים דם מבני האדם לפני שהם מחברים אותם למכונת זרימת דם המלאה בתמיסת "מגן קריו" להגנה על תאים ורקמות. הליכי הקפאה עמוקים מתחילים באופן אידיאלי תוך דקות ספורות מרגע שהוכרז מותו של האדם.

מעבדה, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
מעבדה, אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

אודולובה הסבירה: "הגופות מוקפאות ב-321- מעלות צלזיוס אך כדי שהאנשים הללו יקומו לתחייה, הרפואה תצטרך לעשות צעדים דרמטיים כמו גם בהנדסת רקמות", דבר שלדעתה יכול לקרות בעוד 50-70 שנה. "המעבדות הקרדיוביולוגיות מעטות, אין מספיק כאלה". היא המשיכה: "אבל למרות זאת, כבר נעשו ניסויים יוצאי דופן, למשל שימוש והקפאה הפיך של כליית חולדה באמצעות ניפוח גז עם ננו-חלקיקים וחימום אינדוקציה". 

לדבריו של ד"ר ז'ואאו פדרו דה מגלאיס, מיקרוביולוג פורטוגלי, אם הניסוי יצליח, התהליך עשוי להיות "אלטרנטיבה למוות שיש לה השלכות פילוסופיות, אתיות ורפואיות עמוקות. חולים עם מחלות סופניות, כולל ילדים, יוכלו לבחור לעבור קריוסטיזיס עד שתתגלה תרופה למחלתם".