מדענים בדקו מה הן ההשפעות של הסיגריות האלקטרוניות על גודל האשכים ועל ספירת הזרע אצל חולדות. לעכברים ולחולדות יש קווי דמיון אנטומיים, פיזיולוגיים וגנטיים לבני האדם וזו הסיבה שמשתמשים בהם במהלך ניסויים.

לדברי החוקרים, מה שקורה אצל החולדות מתרחש גם אצל בני האדם המשתמשים בתחליף העישון. על פי כתב העת הספרדי Revista Internacional de Andrología, הממצאים של המחקר היו מאוד מעניינים. המדענים בדקו את גודל האשכים ואת ספירת הזרע של החולדות, רגע לפני שהחלו בבדיקות המעבדה שלהם.

כך סיגריה אלקטרונית פוגעת לכם במערכת הרבייה (צילום: אינג'אימג')
כך סיגריה אלקטרונית פוגעת לכם במערכת הרבייה (צילום: אינג'אימג')

נמצא כי לעכברוש ממוצע יש כ-98.5 מיליון זרעים למיליליטר זרע, ובמהלך המחקר פוצלו בעלי החיים לשלוש קבוצות. קבוצה אחת נחשפה לעשן סיגריות של המותג "ווינסטון", השנייה ספגה אדי סיגריות אלקטרוניות ואילו השלישית לא חוותה דבר.

הם נחשפו לעשן או לאדים פעמיים ביום למשך שעה בכל פעם. הצוות מצא שספירת הזרע ירדה לסביבות 95.1 מיליון זרעים למיליליטר זרע כאשר נחשפו לאדי הסיגריה האלקטרונית, לעומת 89 מיליון לאלה שנחשפו לעשן הסיגריות המסורתי. החולדות שנחשפו לעשן סיגריות היו בעלי אשכים קטנים יותר בהשוואה לקבוצה שנחשפה לאדי הסיגריה האלקטרונית.

גם סיגריות רגילות וגם אלקטרוניות פוגעות במערכת הרבייה הגברית. שלא יעבדו עליכם (צילום: אינג'אימג')
גם סיגריות רגילות וגם אלקטרוניות פוגעות במערכת הרבייה הגברית. שלא יעבדו עליכם (צילום: אינג'אימג')

החוקרים סיכמו: "התוצאות של מחקר זה הראו שינויים בהיסטופתולוגיה של האשכים, ספרמוגרמה ופרמטרים של עקה חמצונית בחולדות שנחשפו לעשן סיגריות ואדים של סיגריה אלקטרונית. לכן, יש לקחת בחשבון שנוזל אידוי שהוגדלר כ'בלתי מזיק', עלול להגביר את הלחץ החמצוני ולגרום לשינויים מורפולוגיים באשך".

הם הוסיפו: "עם זאת, דרוש מחקר נוסף כדי להבין את תוצאות ספירת הזרע לאחר החשיפה. בכל אופן, זוהי הזדמנות מרגשת לקדם את המידע הנוכחי בנוגע להשפעה של עישון ושל שימוש בסיגריות אלקטרוניות על מערכת הרבייה הגברית".