לפני עשרות שנים נחשף כי ישנו קרח על הירח אך עם זאת, השאלה "מהיכן הוא הגיע" נותרה בגדר תעלומה. כעת, התיאוריה שהוצעה במחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature Astronomy מקווה להסביר זאת.

במחקר נטען כי אלקטרונים (חלקיקי יסוד תת-אטומיים) מכדור הארץ והשמש גורמים ליצירת מים קפואים על הירח. איך זה קורה? כשהירח מקיף את כדור הארץ, הוא עובר דרך הזנב המגנטי - זנב ארוך של חלקיקים טעונים שכוכב הלכת שלנו מותיר אחריו כשהוא נע בחלל.

מקורות מים אפשריים על פני הירח בצילום לוויני (צילום:  REUTERS/NASA/GSFC/Arizona State University/Handout)
מקורות מים אפשריים על פני הירח בצילום לוויני (צילום: REUTERS/NASA/GSFC/Arizona State University/Handout)

"הדבר מספק מעבדה טבעית לחקר תהליכי היווצרות של מים עיליים על הירח", אמר שואי לי, מדען פלנטרי מאוניברסיטת הואי במנואה. כאשר האלקטרונים הללו בזנב המגנטי פוגעים במשטח הירח, הם תורמים להיווצרותם של מים קפואים, כך טענו המדענים. "כשהירח נמצא מחוץ לזנב המגנטי, פניו סופגים רוח שמש", הוסיף לי.

עם זאת, החוקרים עדיין מנסים לברר את הסיבה לכך מאחר ולדבריהם לא נראה שזהו המקרה. סיבה נוספת לכך היא אלקטרונים בעלי אנרגיה גבוהה המגיבים למגע עם אדמת הירח ומשחררים מימן כלוא שיכול לאחר מכן ליצור מים.

הירח ממרחק 550 קילומטרים (צילום: בראשית)
הירח ממרחק 550 קילומטרים (צילום: בראשית)

מחברי המחקר אמרו שהממצאים שלהם יכולים לסייע לנו להבין טוב יותר כיצד נוצרים מים על הירח, וכי הדבר יכול גם לסייע לאנושות לתכנן משימות עתידיות לירח ולכוכבי לכת אחרים. יתרה מכך, ממצאי המחקר מעלים שאלות לגבי אופן פיזור המים בכל מערכת השמש. הצוות סיכם כי נדרש מחקר נוסף בעתיד כדי להתמודד עם שאלות אלו.