שינוי האקלים הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני האנושות במאה ה-21. הוא גורם לעלייה בטמפרטורות הגלובליות, לשינויים בדפוסי המשקעים ולעלייה בגובה פני הים. שינויים אלו משפיעים באופן משמעותי על הבריאות, הן של בני האדם והן של קהילות.

מפחיד: שעון יום הדין קרוב לחצות יותר מתמיד - "חורבן גדול ב-2024"

ההתחממות הגלובלית פוגעת ישירות בבריאותנו במספר דרכים, כך על פי דיארמיד קמפבל-לנדרום, בכיר בארגון הבריאות העולמי. גלי חום קיצוניים הופכים נפוצים יותר ומהווים סכנת חיים לאנשים עם מחלות לב או לקשישים. שינויי האקלים גם מובילים ליובש ולשריפות הרות אסון המזהמות את האוויר שאנו נושמים. בנוסף, ישנה התפשטות מוגברת של מחלות זיהומיות כגון מלריה ודנגי המופצות על ידי יתושים עקב העלייה בטמפרטורות.

ההתחממות הגלובלית: המסת הקרחונים בקטבים; סופות שלגים וטמפרטורות קפואות באזורים אחרים (צילום: שאטרסטוק)
ההתחממות הגלובלית: המסת הקרחונים בקטבים; סופות שלגים וטמפרטורות קפואות באזורים אחרים (צילום: שאטרסטוק)

זיהום אוויר

עלייה בטמפרטורות ושינויים באופי הגשמים באזורים מסוימים בעולם גורמים לייבוש הסביבה והיערות. כתוצאה מכך, מתרחשות שריפות קשות יותר המביאות לזיהום אוויר - אחד הגורמים העיקריים למוות ברחבי העולם. הוא יכול לגרום למחלות לב וכלי דם, מחלות נשימה, סרטן ועוד.

מחלות זיהומיות

שינוי האקלים גורם להפצת מחלות זיהומיות הנישאות על ידי יתושים, כגון מלריה וקדחת דנגי. עלייה בטמפרטורות וירידה בלחות יכולות ליצור תנאים נוחים יותר להתרבות של יתושים, מה שעלול להוביל לעלייה במספר מקרי המחלות הללו. בנוסף, ההתחממות גורמת לעלייה בזיהום המים, מה שמוביל להתפשטות של מחלות זיהומיות המועברות דרך מים, כגון שלשולים.

התחממות גלובלית (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
התחממות גלובלית (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

עליית גובה פני הים

עלייה בגובה פני הים יכולה לגרום לאובדן קרקעות, נדידה של אוכלוסיות ועלייה בסיכון להידבקות במחלות המועברות דרך מים.

השפעות עקיפות

שינוי האקלים יכול להוביל גם להשפעות עקיפות על הבריאות, כגון מצוקה תזונתית, הפרעות חברתיות וכלכליות: שינוי האקלים יכול להחריף את העוני, אי-השוויון וההפרעות החברתיות. שינויים אלו יכולים להוביל לעלייה בלחץ נפשי, חרדה ודיכאון.

עליית מפלס המים בעקבות ההתחממות הגלובלית (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
עליית מפלס המים בעקבות ההתחממות הגלובלית (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

מה ניתן לעשות כדי להגן על הבריאות מפני שינוי האקלים

ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי להגן על הבריאות מפני שינוי האקלים:

להפחית את פליטות גזי החממה: הפחתת פליטות גזי החממה היא הדרך הטובה ביותר לצמצם את ההשפעות של שינויי האקלים. ניתן לעשות זאת על ידי מעבר לאנרגיה מתחדשת, הפחתת השימוש ברכב הפרטי והגברת השימוש בתחבורה ציבורית ותמיכה במדיניות סביבתית.

להיערך להשפעות של שינוי האקלים: גם אם לא ניתן למנוע את הטמפרטורות הקיצוניות, ניתן להיערך להשפעות שלהן. אפשר לעשות זאת על ידי פיתוח מערכות בריאות עמידות יותר לשינוי האקלים, כגון מערכות מוכנות למצבי חירום וכן על ידי חינוך הציבור לגבי הסיכונים הבריאותיים.