גם חיות המחמד שלנו, ממש כמונו, מושפעים משינויי מזג האוויר ומירידת הטמפרטורות. לכבוד הימים הקרים המתקרבים אלינו, המומחים של חברת ביופט ליקטו צרור עצות שימושיות וחורפיות. אורלי זכאי, יועצת התנהגות חתולים מסבירה על השינויים בהתנהגות החתול בחורף ומציידת אותנו בכמה טיפים חמים לימים הקרים:

1. עזרו לו להתחמם

ככל שהחתול שלכם מתכנס בתוך עצמו, כך הוא מתאמץ יותר לשמור על חום גופו. זהו סימן טוב עבורנו לעזור לו להתחמם. כשתראו אותו מתמתח ומשחרר את הגוף, תדעו שהרבה יותר חמים ונעים לו. יש חתולים שהפרווה שלהם הרבה יותר עבה וצפופה ומסוגלים להתמודד טוב יותר עם ימים קרים. בנוסף, בחורף הפרווה צומחת ומתמלאת, באופן טבעי, כדי לשמור על טמפרטורת הגוף גם כשקר בחוץ. יחד עם זאת, אם יש לכם בבית גור חתולים או חתול מבוגר, הם מסתדרים פחות טוב בדרך כלל במזג אויר קר ואנחנו צריכים לעזור להם לשמור על החום.

כלבים וחתולים (צילום: אינג'אימג')
כלבים וחתולים (צילום: אינג'אימג')

2. דכאון חורף

חתולים מאוד רגישים לשינויים ברמת האור. מיעוט האור בחורף משפיע על רמות הסרוטונין, אותו הורמון שאחראי בין היתר על תקינות מערכת העצבים והמוח ומשפיע על מצב הרוח של החתול. חוסר בהורמון הזה, עלול לגרום לעצב, דיכאון, חוסר חשק לשחק, כאבים ועוד. החתול שלכם אלוף במציאת המקום הכי נח בבית לנוח בו ובטח ראיתם אותו שוכב רגוע בדיוק בנקודה שבה השמש נכנסת הביתה. אפשרו לחתול שלכם להיחשף לשמש בכל יום ופשוט פתחו את הווילונות והניחו כיסא ליד החלון או כרית נוחה ונעימה על אדן החלון.

3. אכילה מרובה

באופן טבעי, ממש כמונו, גם חתולים אוכלים יותר בחורף, אז קודם כל אפשרו להם לאכול קצת יותר, אל תמנעו מהם. זו גם הזדמנות מצוינת לשדרג את איכות המזון כיוון שמזון ברמה גבוהה נספג טוב יותר בגוף, כך החתול מקבל את כל אנרגיה ואת כל הערכים התזונתיים שהוא זקוק להם – גם כדי לחזק את מערכת החיסון שלו וגם כדי לשמור על חום גוף תקין גם בחורף.

אכילה מרובה בקרב כלבים וחתולים (צילום: אינג'אימג')
אכילה מרובה בקרב כלבים וחתולים (צילום: אינג'אימג')

4. עזרו לו להפיג את השעמום

זמן משחק משפיע על המצב הבריאותי והמנטלי של החתול שלכם. לכן, כשהוא אינו יכול לשחק בחוץ, הקפידו שיעשה יותר פעילות פיזית. שחקו יותר עם החתול שלכם, עזרו לו לפרוק אנרגיה עם משחקי חכה, או בכל דרך שעובדת אצלו. התאימו את המשחקים ואת זמן הפעילות לגיל וליכולת של החתול שלכם ואל תוותרו על זמן פעילות כיפי כל יום.

5. טיולים בחוץ

אם החתול שלכם רגיל לצאת החוצה, אין שום סיבה למנוע את זה ממנו, אפשרו לו לצאת גם אם קר וגם אם גשום. יש חתולים שאוהבים ונהנים מזה. תנו להם להחליט. כמובן שחשוב לוודא שיש לו אפשרות לחזור הביתה ברגע שירצה ושיש בחוץ מקום מסתור. לפעמים הם פשוט נהנים לשבת בחוץ ולהשקיף על הסביבה.

6. עזרו לו לעשות צרכיו

יש חתולים שימנעו מעשיית צרכים באדמה הרטובה מהגשם ויעשו על הרצפה או הספה בבית, אם לא יהיה להם ארגז.  הניחו ארגז חול בבית בתקופת החורף,  גם אם החתול שלכם רגיל לצאת החוצה ולעשות צרכים בחצר. הניחו את הארגז ליד חלון לאוורור קבוע ולא קרוב לקערת האוכל.

כלבים וחתולים (צילום: אינג'אימג')
כלבים וחתולים (צילום: אינג'אימג')

ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר לקט עבור בעלי כלבים צרור עצות שימושיות וחורפיות:

קור: כלבים מסתדרים בסדר גמור בטמפרטורות נמוכות, זאת בתנאי שנדאג להם למקום מסתור מהגשם והרוח ולכן כדאי שהמלונה תהיה מבודדת מהרצפה. יחד עם זאת, גורים קטנים מתקשים לשמור על חום גופם, ולהם כן כדאי לדאוג לחימום.

ביגוד: מעבר לצו האופנה, כלבים (במיוחד כלבים קטנים וכלבים קצרי פרווה) צריכים סוודר או מעיל בימים קרים כשמטיילים אתם בחוץ. 

ברקים ורעמים: כמעט כל מי שמגדל כלב, יכול להעיד על הקושי בימי החורף הקשים בהישמע רעמים. למרבית הכלבים, יש פחד גדול מאוד מרעשים חזקים, מה שמכניס אותם לחרדה והם מגיבים בצורה אינסטינקטיבית מאוד שעלולה לגרום להם לברוח, לרוץ לכביש, לקפוץ מהחלון ואפילו להיפצע אם לא נשמור עליהם. בעלי הכלבים החרדתיים, לרוב לא יודעים כיצד להתמודד (ושבכלל יש אפשרות להתמודד) עם הבעיה, ופשוט מרחמים מאוד על הכלב שלהם.

חשוב לא לעודד את ההתנהגות המבוהלת על ידי ניסיונות הרגעה ופינוקים מוגזמים במהלך ההתקף מכיוון שזה עלול לחזק את ההתנהגות החרדתית. יש להמשיך להתנהל סביב הכלב כרגיל בעת ההתקף ולהשרות אווירה של "עסקים כרגיל". כמו כן, אסור בשום פנים ואופן להעניש את הכלב במהלך ההתנהגות החריגה ואסור לכעוס עליו- מה שחסר טעם ויכול רק להחמיר את המצב. בנוסף, רצוי להעניק לכלב מקום סגור בו יוכל להתחבא בזמן רעשי הרעמים. ישנם פתרונות שונים (תרופתיים, התנהגותיים) למצבי חרדה, אך כדאי להתייעץ עם רופא או מומחה התנהגות על מנת להתאים את הפתרון לכלב. 

הזהרו מחימום יתר: במהלך האבולוציה, אבותיהם הפראיים של חיות המחמד שלנו לא נחשפו לתנור או רדיאטור 12 צלעות, ולכן אין להם האינסטינקט הדרוש להיזהר מכוויות. שימו לב, שהכלב אינו מתכרבל קרוב מדי לתנור. אם הוא נכווה, החישו אותו לרופא/ה. בנוסף, מומלץ להימנע משימוש בשמיכה חשמלית- אם כלב לועס את השמיכה הוא עלול להתחשמל. אחת מהדרכים הבטיחותיות לחמם כלב קטן כשהם ישנים זה לספק להם בקבוק מים חמים. יש אנשים שלוקחים בובת פרווה כמו דובי ומכניסים לתוכה את בקבוק המים כדי שהכלב יוכל להתפנק עם בובה חמימה בחורף.

תזונה חורפית: כדאי לדעת, שחיות מחמד וכך גם כלבים ששוהים בחוץ בחורף, משתמשים בהרבה אנרגיה על מנת לשמור על חום גופם. לכן הם צריכים לאכול יותר, ואפילו הרבה יותר. אם בעל החיים שוהה בחוץ בטמפרטורה קרה מאד הוא עשוי להזדקק לכמות כפולה של מזון. כלבים שחיים בבית לא אמורים לאכול יותר במהלך החורף כי הם נהנים מהטמפרטורה שיש בתוך הבית ולא צריכים לחמם את עצמם.

מחלות חורף: כל החיידקים והנגיפים שפוגעים בדרכי הנשימה נפוצים יותר בחורף. בכלבים רואים יותר מקרים של שעלת מדבקת הנגרמת על ידי החיידק בורדטלה ברונכיספטיקום. קיימים חיסונים יעילים נגד מחלות אלה ועוד. החיסון לכלב לא כלול בחיסון המשושה ויש לבקש אותו במיוחד.