מחקר חדש מצביע כי "מחשבון מוות" מבוסס בינה מלאכותית בשם Life2vec, יכול לחזות את תאריך פטירתם של המשתמשים בעזרת ארבעה פרטים אישיים בלבד. האלגוריתם, בעל דיוק של 78%, מהווה פריצת דרך בתחום מניעת המחלות והארכת תוחלת החיים.

Life2vec - שעדיין לא הפך לזמין לשימוש לציבור הרחב - שונה מדגמים אחרים של "מחשבוני מוות" בכך שהוא מתפקד כצ'אטבוט. הוא פותח על ידי צוות מדענים מדנמרק וארה"ב, שהזינו אותו במאגר נתונים של שישה מיליון אזרחים דנים בין השנים 2008 עד 2020.

בינה מלאכותית (צילום: אינגאימג')
בינה מלאכותית (צילום: אינגאימג')

המידע שבו נעזר Life2vec כולל הכנסה, מקצוע, מקום מגורים, פציעות והיסטוריית הריון. הצוות בדק את המחשבון על קבוצה של אנשים בגילים 35 עד 65, מחציתם נפטרו בין השנים 2016 עד 2020. הם גילו שהתחזיות של Life2vec היו מדויקות ב-11% יותר מכל דגם בינה מלאכותית קיים אחר.

"הדבר המרגש הוא לחשוב על חיי אדם כרצף ארוך של אירועים, בדומה לאופן שבו משפט מורכב מסדרה של מילים", אמרה סונה להמן, מחברת המחקר הראשית מ-DTU. "אנחנו משתמשים בנתונים אמיתיים כדי לנתח מה שאנחנו מכנים 'סדרת חיים', כלומר אירועים שקרו בחיים האמיתיים".

בינה מלאכותית  (צילום: אינג אימג')
בינה מלאכותית (צילום: אינג אימג')

להמן הוסיפה כי היא מאמינה שהמחשבון יכול לשמש כדי לעזור לאנשים לשפר את אורח חייהם ולצמצם את הסיכון למות צעירים. "אנחנו יכולים להשתמש במידע הזה כדי לזהות אנשים בסיכון גבוה למוות מוקדם", אמרה. "ניתן להשתמש במידע זה כדי לפתח תוכניות מניעה שיעזרו לאנשים להאריך את חייהם."

המחקר פורסם בכתב העת Nature Computational Science.