בני זוג ממרכז הארץ הכירו לפני שבע שנים כאשר הקימו עסק גדול עוד בהיותם חברים. הם הצליחו להרים שותפות שהניבה הכנסות גבוהות והעסיקו יחד כמה עשרות עובדים. חייהם נראו מושלמים וההחלטה להינשא התקבלה ביוני האחרון - והמועד נקבע לתחילת נובמבר שנה שעברה. המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר שיבשה את האירוע, אבל לא את ההחלטה להתחתן - והזוג נישא בטקס מרגש מאד בבית הכנסת.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המשבר בזוגיות החל מיד אחרי הנישואין. האישה ממוצא אשכנזי, הבעל ממוצא ספרדי. על פי הלכה מסוימת, לספרדים מותר להינשא בבית כנסת, אך לאשכנזים לא. ב"חופה - מנהגים והלכות", נקבע כי נישואים של אשכנזייה בבית כנסת יהיו רק בלית ברירה. הבעל, באמצעות עורכת הדין שרין סולן, טען להגנתו: "אשתי מחפשת תירוץ, היא מאוכזבת מהחתונה אבל לא הייתה ברירה".

חתונה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
חתונה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

הוא המשיך: "כאשר חברים שלי נלחמים, נהרגים ונפצעים בחזית, אני לא יכול להתחתן באולם עם חגיגות וריקודים. הצעתי לה לדחות את החתונה והתשובה שלה הייתה: 'כבר שלוש שנים אנחנו דוחים. עכשיו בוא נתחתן' ולכן בית הכנסת היה הפיתרון המקובל על שנינו".

האישה לעומת זאת, טענה להגנתה: "התייעצתי עם כל מיני מומחים ורבנים ובמפורש אמרו לי שהחופה בלתי תקינה. אצלנו האשכנזים, חתונה בבית הכנסת היא פסולה ולכן יש לבטל את הנישואין. בסך הכל אני מבקשת לערוך חתונה מחדש ובעלי מתעקש שהדבר מגוחך". עוד הוסיפה: "אני לא אביא ילדים לעולם כשאני לא נשואה כפי שאני חושבת שצריך להינשא, תחת חופה ולא בבית כנסת".

עורכת הדין שרין סולן (צילום: עו''ד שרין סולן)
עורכת הדין שרין סולן (צילום: עו''ד שרין סולן)

עו"ד סולן הדגישה כי מדובר במנהגים ואיסורים שכל עדה קובעת לעצמה. בית הדין הרבני לא ימהר להתיר נישואין כאלה כאשר אין בגידה או מחלוקת עמוקה ורצינית אחרת. בני הזוג נשלחו ליישוב סכסוך בטרם יפתח הליך גירושין. "המוזר בכל האירוע, שהעסק עובד כרגיל בניהול משותף ובהרמוניה, מה שיקשה עוד יותר על האישה להתגרש אם תחליט לעשות זאת אחרי הליך יישוב הסכסוך".