ד"ר קארן ראג', רופא ויראלי ברשת החברתית TikTok, המליץ לאנשים שלא להתאפק כאשר הם מרגישים צורך לשחרר גזים, או בשפת העם - להפליץ, מכיוון שיש לכך תופעות לוואי לא נעימות במיוחד. 

חלק מהאנשים אף הולכים לשירותים לצורך כך - במקום להפליץ ליד בני זוגם. גם אם הנפיחה שלכם שקטה, אנשים עדיין עלולים לחוש בריח. אולם, רופא הזהיר כי אי שחרור האוויר מהבטן עלול לפגוע בכם. ד"ר ראג', מנתח ב-NHS ומחבר הספר "ספר זה עשוי להציל את חייך", הפך לוויראלי ב-2019  בזכות עצותיו בנושא בריאות וכושר - ומאז הופיע בתוכניות טלוויזיה שונות בבריטניה.

@dr.karanr Make some noise #fart #learnontiktok #edutok #schoolwithdrkaran #humanbody ♬ CONFETTI INSTRUMENTAL - Utkarsh Uppal/Aymen Mohamedali/Shalee Gherbaz

לאחרונה, וידאו שהרופא פרסם בשנת 2020 צץ מחדש - והותיר את הגולשים די מבולבלים. "כאן ד"ר ראג', מסביר שהתאפקות לשחרור גזים עלולה לגרום לריח רע מהפה! כאשר אינכם משחררים חלק מהגזים, הם עלולים להיספג דרך ריפוד המעי ולהגיע למחזור הדם", הוסיף. "משם, הם מגיעים לריאות, שם אנו נושפים אותם החוצה".

המומחה אף אמר שהתאפקות תיצור לחץ פנימי שבסופו של דבר "יתגבר על ההתנגדות של הסוגרים שלכם". התוצאה: "נפיחה בלתי נשלטת". נכון לרגע כתיבת שורות אלה, הווידאו זכה ל-42,000 לייקים ומאות תגובות. רבים מהצופים נשבעו לשנות את הרגליהם ולעולם לא לשמור בבטן.

אל תשמרו בבטן (צילום: אינג'אימג')
אל תשמרו בבטן (צילום: אינג'אימג')

מומחים ב-Healthline מסכימים שהתאפקות אינה הבחירה החכמה ביותר. הם קבעו כי חיידקים במעיים שלנו יוצרים גזים כאשר הם מפרקים את המזון שאנו צורכים. לאחר מכן, הגזים מתחילים להתרחב במעי הגס שלנו ובדרך כלל בורחים דרך הפי הטבעת. אולם, התאפקות גורמת לכך שחלק מהגז נספג בחזרה למחזור הדם, שם הוא עלול לצאת החוצה דרך הפה.

על פי ה-NHS, אכילת ארוחות קטנות יותר ולעיסה בפה סגור יכולים לסייע בהפחתת תחושת הגזים בבטן. בנוסף, ישנן המלצות להימנע מלעיסת מסטיק ומשתייה של יותר מדי בירה, יין או משקאות מוגזים.