פגיעה בכבלים קריטיים לתקשורת בים האדום לפני מספר ימים, עוררה חששות מפני השפעות אפשריות על קווי האינטרנט ברחבי העולם, בהקשר של הסכסוך במזרח התיכון.

הסכסוך המתמשך בנתיב השיט בים האדום מעורר דאגה, שכן המים מול תימן, המשמשים כנתיב שיט חיוני, מהווים גם מיקום אסטרטגי עבור כבלים תת-ימיים המעבירים תעבורת נתונים דיגיטלית בין אסיה למערב. כעשרה כבלים עוברים דרך האזור כיום, וישנן תוכניות להנחת כבלים נוספים בעתיד. עם זאת, קיימת אפשרות לנתב מחדש את תעבורת האינטרנט.

האם האינטרנט ינותק בקרוב ברחבי העולם? (צילום: אינג'אימג')
האם האינטרנט ינותק בקרוב ברחבי העולם? (צילום: אינג'אימג')

טים סטרונג, סגן נשיא המחקר ב-TeleGeography, המתמחה בניתוח שוק התקשורת, הדגיש את חשיבותם של צרורות כבלים אלה, וציין כי למעלה מ-90% מתעבורת התקשורת בין אירופה לאסיה עוברת דרכם. עוד הוא העריך כי קיימים כ-500 כבלים תת-ימיים ברחבי העולם, ומתרחשות בממוצע כ-100 תקלות בשנה. לדבריו, ברוב המקרים הסיבה נובעת מתאונות ימיות, כגון גרירת עוגן, כפי שדווח על ידי הניו יורק טיימס.

הוא הוסיף כי מערכת גיבוי מובנית מפחיתה את הסיכון מפגיעה בכבל בודד. לדבריו, גם אם כל הכבלים בים האדום ייפגעו, ניתן יהיה לנתב מחדש את תעבורת האינטרנט, בדומה למכליות, סביב כף התקווה הטובה בקצה אפריקה, או מזרחה דרך סינגפור, יפן וארצות הברית לאירופה. "זהו פתרון איטי יותר, אך אפשרי", אמר סטרונג.

חברת Seacom, המספקת שירותי תקשורת למדינות אפריקה, גילתה בסוף החודש שעבר כי זרימת הנתונים בקו שלה, המתוח ממבסה שבקניה דרך ים סוף לזפראנה שבמצרים, הופסקה. באותו זמן, שני כבלים המחברים בין המערב למזרח נותקו, מה שפגע ב-25% מתעבורת הנתונים באזור, לפי הערכה של HGC Global Communications, חברת תקשורת מהונג קונג.

השתלטות החות'ים על ספינת ה-''Galaxy Leader'' (צילום: רויטרס)
השתלטות החות'ים על ספינת ה-''Galaxy Leader'' (צילום: רויטרס)

פרינש פדיאצ'י, מנהל התפעול הראשי של Seacom, דיווח כי הנזק לכבל החברה התרחש בקרקעית הים האדום, במים הטריטוריאליים של תימן, בעומק של כ-200 מטרים. עוד הוא ציין ששני כבלים פגומים נוספים נמצאו באזור. לדבריו, סיבת הנזק לא תתברר עד שספינת תיקון תוכל למשוך את הכבל ולבחון אותו.

בעוד ש-Seacom הצליחה לנתב מחדש את רוב תעבורת האינטרנט דרך כבלים אחרים, פדיאצ'י הביע מורת רוח מהעיכובים בתיקון הנזקים כתוצאה מחוסר היציבות באזור. "אנו מעדיפים לוחות זמנים ברורים שאינם נתונים לחסדי הגיאופוליטיקה", אמר. הדיווח העיתונאי הדגיש את הסיכון הטמון בנוכחותם של מספר רב של כבלים באזור מתוח זה, וציין כי פגיעה בקו בודד יחסית קלה לביצוע.

השתלטות החות'ים על ספינת ה-''Galaxy Leader'' (צילום: רויטרס)
השתלטות החות'ים על ספינת ה-''Galaxy Leader'' (צילום: רויטרס)

חשוב לציין כי המורדים החות'ים פרסמו איומים ברשתות החברתיות לפגוע בכבלים ימיים חשובים, אך אין עדיין ראיות המעידות על הצלחתם. האירועים האחרונים מדגישים את הצורך באבטחת תשתיות התקשורת התת-ימיות, הן מפני תאונות ימיות והן מפני פעולות מכוונות. שיתוף פעולה בינלאומי נדרש על מנת להבטיח את זרימת המידע החופשית והבטוחה ברחבי העולם.

פגיעה בכבלים תת-ימיים עלולה לגרום להפרעות משמעותיות בתקשורת ובכלכלה העולמית. חברות רבות מסתמכות על תשתיות אלו לצורך פעילותן השוטפת, ופגיעה בהן עלולה להוביל להפסדים כספיים משמעותיים.