השחקנית סירין מאלאס איבדה את אמה נג'ה באופן פתאומי מאי ספיקת כליות בשנת 2018 כשהייתה בת 82. לאחר ארבע שנות אבל, פנתה מאלאס ל"פרויקט דצמבר", כלי בינה מלאכותית שמנסה "לדמות את המתים".

הכלי עובד כך: משתמשים ממלאים טופס מקוון עם פרטים על יקיריהם שנפטרו, כמו גיל, קשר למשתמש ומשפט זכור מהם. לאחר מכן, התשובות מוזנות ל-Chatbot המופעל על ידי GPT2 של OpenAI, ויוצר פרופיל המבוסס על זיכרונות המשתמש מהנפטר.

משתמשים יכולים לשוחח עם ה-Chatbot במשך כשעה בתשלום של 10 דולר. עבור מאלאס, החוויה הייתה "מוזרה". היו רגעים שהרגישו אמיתיים, אך גם רגעים שחשבה שכל אחד יכול היה לכתוב כך.

למרות שהחוויה סיפקה לשחקנית נחמה מסוימת, היא הזהירה אנשים אבלים. "זה יכול להיות שימושי ומהפכני", אמרה ל-Sky News. "אבל צריך להיזהר לא להיסחף". היא חוששת שאנשים עלולים להתמכר לכלי כזה ולהתאכזב ממנו בהמשך.

שיחת הצ'אט בין סירין ל''אמה'' המנוחה באמצעות צ'ט GPT (צילום: רשתות חברתיות)
שיחת הצ'אט בין סירין ל''אמה'' המנוחה באמצעות צ'ט GPT (צילום: רשתות חברתיות)

מומחים מביעים חשש שכלים כאלה עלולים להפריע לתהליך הטבעי של האבל. לטענתם, אבל בריא כולל קבלה של ההיעדרות ויצירת מציאות חדשה. לסיכום, בינה מלאכותית מציעה פתרון חדש להתמודדות עם אבל, אך חשוב להשתמש בו בזהירות תוך מודעות ליתרונות ולחסרונות.