מחקר חדש ומפתיע חשף כי בריטניה היא המדינה השנייה הכי מדוכאת בעולם, אחרי אוזבקיסטן. הדירוג המדאיג פורסם בשבוע שעבר על ידי ארגון הרווחה הנפשית העולמית, על פי דו"ח השנה של Sapien Labs ללא מטרות רווח.

המחקר בחן תשובות של 500,000 משתתפים מ-71 מדינות - כולל ישראל, וניתח את ההשפעה של "המצב הפנימי ועל היכולת לתפקד בחיי היומיום". כל מדינה קיבלה ציון בין 0 ל-200, כאשר ציון מתחת ל-0 משקף מצוקה, 0-50 מצב של עמידה בלחצים, 50-100 מצב של תפקוד ו-100-200 מצב של שגשוג.

לקריאת הדו"ח

לונדון, בריטניה (צילום: אינגאימג')
לונדון, בריטניה (צילום: אינגאימג')

בריטניה קיבלה ציון נמוך של 49 בלבד, לעומת הממוצע העולמי שעומד על 65 (ישראל קיבלה ציון 77). יתרה מזאת, בריטניה ודרום אפריקה מדורגות במקום הראשון בשיעור האנשים המוגדרים כמדוכאים (35%) (ישראל עם 20%). הסיבות למצב זה מפתיעות. למרות כלכלתה החזקה, מצבם הנפשי של הבריטים גרוע יותר מזה של תושבי מדינות הנמצאות במשברים הומניטארים קשים (כמו תימן). תימן, למשל, קיבלה ציון גבוה יותר (59) מבריטניה, אירלנד ואוסטרליה.

צנאע בירת תימן  (צילום: REUTERS/Nusaibah Almuaalemi)
צנאע בירת תימן (צילום: REUTERS/Nusaibah Almuaalemi)

ניתן לייחס את המצב הקשה לגורמים כמו המיתון הכלכלי שפקד את המדינה מאז מגפת הקורונה, עליות מחירים ותחושת חוסר אמון במערכת הפוליטית. עם זאת, המחקר מציין כי דווקא במדינות מפותחות עשירות שיעורי המדוכאים גבוהים יותר. ייתכן שהסיבה לכך קשורה לגורמים כמו גיל צעיר בו מקבלים סמארטפון, צריכה מרובה של מזון מעובד ויחסי משפחה וחברויות רופפים - תופעות נפוצות יותר בחברות מערביות עשירות עם גישה גבוהה לאינטרנט.

ישראל מדורגת במקום ה-51 מתוך 132 מדינות במדד הבריאות הנפשית הכללי, עם ציון של 57.9 - מעט מעל הממוצע העולמי (57.4). חשוב לציין כי נתונים אלה מתבססים על סקר שנערך בשנת 2022, ועל כן ייתכנו שינויים מאז.

כיכר דיזינגוף (צילום: OLALA)
כיכר דיזינגוף (צילום: OLALA)

החוקרים מציינים כי מדובר בתופעה עולמית - מספר האנשים המדווחים על מצוקה לא ירד מאז תחילת הקורונה. המחקר קורא למדינות לשים דגש על מדדים של רווחה נפשית ולא רק כלכלית.