המרוץ לניקיון החל, ניחוחות של אקונומיקה וסבונים ילוו אותנו בתקופה הקרובה. זה הזמן לקרצף, לחדש ולנקות את כל מה ששמרנו לכבוד הפסח. באותה נשימה, זה הזמן להזכיר שמדי שנה קיימת עלייה ניכרת באחוז הפונים למיון עקב הרעלה כתוצאה משאיפה של אדי חומרי ניקוי או בליעתם. למעשה, התופעה מתרחשת בעיקר בילדים סקרנים אך לעיתים גם במבוגרים. 

במסגרת ההכנות לפסח, מתבצע בו זמנית במאות אלפי בתים ניקיון יסודי שכולל את קרצוף הבית, ניקוי ומירוק הכלים והברקת האמבטיה. פעולות אלה נעשות תוך שימוש בחומרי ניקוי, כימיקלים וחומרי הדברה. החל משתייה בטעות של חומר רעיל, דרך פגיעה בעיניים ועד לכוויות חמורות בחלקי הגוף - הסכנה ברורה.

חומרי ניקיון (צילום: אילוסטרציה: אינג אימג')
חומרי ניקיון (צילום: אילוסטרציה: אינג אימג')

אמנם במרבית המקרים מתפתחים סימני הרעלה קלים בלבד שלרוב חולפים לבדם, אך ישנם מקרים מאוד מסוכנים בהם יש סכנת הרעלה קשה – במיוחד כשמדובר בחומרים כמו מסירי שומנים, חומרים לפתיחות סתימות ביוב, אקונומיקה מרוכזת, חומרי הדברה מסוימים והרשימה ארוכה. ברוב המקרים ניתן למנוע את מקרי ההרעלות באמצעות שורת צעדים של נקיטת אמצעי זהירות. 

החומרים המסוכנים ביותר

- חומרי הדברה, אקונומיקה, חומרים לפתיחת סתימות ומסיר שומנים.

- תרופות - כשאתם עושים סדר בארון התרופות וזורקים לפח מה שלא צריך, וודאו שהילדים הסקרנים מחוץ לאזור. נטילת כמות גדולה של תרופות יכולה להיות מאד מסוכנת והתסמינים תלויים בתרופה.

- יש להדגיש שכל חומרי הניקוי הם בעלי פוטנציאל לגרימת נזק משמעותי כתלות בכמות והריכוז שאליהם נחשפים.

הצעדים למניעת הרעלות בבית

אם קבעתם מועד לניקיונות, השתדלו שהילדים לא יהיו בבית במקביל. אם לא מצאתם להם סידור - וודאו שחומרי הניקוי בשום שלב לא נמצאים בהישג ידם של הילדים.

כלל חומרי הניקוי נשארים במכלים מקוריים, אין להעביר לבקבוקים או כוסות (אחת הטעויות הכי נפוצות היא העברת חומרי הניקוי לבקבוקים לא תואמים ובכך לייצר מקום לתקלות).

השתמשו רק בחומרים המיועדים לשימוש ביתי, חומרים תעשייתיים אינם מיועדים לשימוש בבית.

אין לערבב חומרי ניקוי שונים. לדוגמה, אקונומיקה עם חומר ניקוי שמכיל חומצה, הדבר עלול לשחרר גז כלור ולגרום לקוצר נשימה ופגיעה ריאתית משמעותית.

מוצרי ניקיון (צילום: פלאש 90)
מוצרי ניקיון (צילום: פלאש 90)

הילד נפגע. מה עכשיו?

יש לתכנן מבעוד מועד את ניקיון הבית בקפידה היות ופגיעות רבות מתרחשות בניקיונות הפסח עקב חומרי ניקוי שנותרו נגישים לילדים ללא השגחה. ובכל זאת, אם אחרי הכל מתרחש אירוע כזה או אחר, ראשית, שמרו על קור רוח ופעלו לפי ההוראות הבאות:

במקרה של שתיית חומר רעיל - יש לפנות את הנפגע מידית לחדר המיון ולהביא את חומר הניקוי לצורך אבחון ולהתאמת הטיפול.

פגיעה בעיניים מחומרי ניקוי - לרוב מלווה בקושי לפקוח את העפעפיים. יש לשטוף את העיניים בכמות גדולה של מים. על הנפגע להפנות את עיניו לארבעת כיווני המבט. בכל מצב להגיע לאחר מכן מידית לחדר המיון.

אין לתת בבית תרופות נוגדות - בכל חשיפה או חשד לחשיפה לחומר רעיל פנו מידית למענה רפואי מקצועי.

תרופות. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
תרופות. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

בכל פגיעה של הרעלה - יש לשים לב לדרכי האוויר ולקצב הנשימה. אם החומר פוגע באזור הגרון, ייתכן ותתפתח במהרה תגובה דלקתית והגרון יתנפח מאוד ועלול להיחסם.

תסמינים קשים כמו הקאות, קוצר נשימה או שיעול, צרידות, ריור מוגבר, כוויות – פנו מידית לבית החולים הקרוב למקום מגוריכם. במידה ונראה שמדובר בפגיעה קשה (לדוגמה: הנפגע איבד הכרתו) – הזמינו אמבולנס.

במידה ואין תסמינים או שהם קלים בלבד – ניתן לפנות לשירות רפואי להערכת המצב או להתייעץ בטלפון עם המרכז הארצי לייעוץ בהרעלות (04-7771900) לקבלת הנחיות נוספות.

כותב המאמר הוא ד"ר אמיר עמאשה, רופא משפחה, מכבי שירותי בריאות מחוז הצפון