צוות חוקרי אסטרונומיה פיתח אלגוריתם חדשני בשם "THOR", המאפשר להם לנתח תמונות ישנות של החלל ולזהות גופים חלליים שנעלמו מעיניהם של טלסקופים רגילים.

בעזרת טכנולוגיה פורצת דרך זו, הצליחו המדענים לגלות 27,500 אסטרואידים חדשים במערכת השמש, כש-100 מתוכם קרובים במיוחד לכדור הארץ. זוהי כמות אדירה המהווה יותר מכל האסטרואידים שהתגלו בשנה שעברה באמצעות טלסקופים בכל רחבי העולם.

הגילוי יחולל מהפכה בתחום המחקר האסטרונומי (צילום: אינג'אימג')
הגילוי יחולל מהפכה בתחום המחקר האסטרונומי (צילום: אינג'אימג')

גילוי זה עשוי לחולל מהפכה בתחום המחקר האסטרונומי. במקום לצפות בכוכבים ישירות, THOR מנתח תמונות ישנות ומחפש נקודות אור זעירות שמופיעות בכמה תמונות שונות. על ידי חיבור הנקודות הללו, האלגוריתם יכול לזהות גופים חלליים שנצפו בעבר אך פוספסו.

יכולת זו בעלת חשיבות עצומה לאיתור אסטרואידים מסוכנים שעלולים לפגוע בכדור הארץ. בעוד שאף אסטרואיד חדש לא נמצא במסלול התנגשות עם הפלנטה שלנו, זיהוי מוקדם יאפשר לנו להיערך טוב יותר לאיומים פוטנציאליים מהחלל.

האם הם מהווים איום על כדור הארץ? (צילום: אינג'אימג')
האם הם מהווים איום על כדור הארץ? (צילום: אינג'אימג')

כיום, THOR מסוגל לזהות 80% מהאסטרואידים הקרובים לכדור הארץ בקוטר של 140 מטרים ומעלה. המטרה העתידית היא להגיע לזיהוי של 90%, בהתאם לחוק שעבר בקונגרס האמריקאי בשנת 2005.

גילוי זה מדגיש את החשיבות הרבה של טכנולוגיות חדשניות בחקר החלל, ומאפשר לנו למפות את המערכת הסולארית בצורה מדויקת ומקיפה יותר מאי פעם.