אחרי בתי עסק גדולים ובתי מלון, מתברר כי גם יאכטות היוקרה של המיליארדרים מהוות יעד מועדף עבור פושעי סייבר שמשתלטים על מערכות המחשבים עד שהם מקבלים כופר מהבעלים של ספינות הפאר. חברת גרייט סירקל סיסטמס (GCS), המספקת שירותי טכנולוגיית מידע ואבטחת מערכות עבור יאכטות, דיווחה על מקרה שבו האקרים השתלטו על מאגרי המידע של יאכטה באורך של 119 מ' ודרשו כופר של 0.7 ביטקוין – כ־1,100 דולר – לפני שהמידע ישוחרר. באותו מקרה, אנשי GCS הצליחו לנקות את המערכות ואפשרו לבעלי היאכטה להימנע מתשלום הכופר, אולם בחברה ציינו כי מדובר בדוגמה אחת למגמה הולכת וגוברת של ניסיונות לסחוט בעלי יאכטות.



מנכ"ל GCS דארן מייהד ציין כי היאכטות פגיעות במיוחד מאחר שהרשתות האלחוטיות שלהן משתרכות במרחק רב מהחופים ובשל התחלופה הגבוהה של אורחים ושל אנשי צוות. "הידבקות בתוכנת כופר מתרחשת כבדרך אגב – איש צוות או אורח גולש בעמודי רשת", הסביר. "הם רוצים לראות משהו, אבל יש הודעה שלא מדובר בנגן הנכון או משהו דומה. אז מופיעה הודעה שמציעה קישור להורדת הנגן והשאר הוא היסטוריה".



מומחה המחשבים קמפבל מוריי הפגין את הקלות שבה אפשר לפרוץ למערכות המחשבים של היאכטות במהלך כנס של משקיעים ביאכטות שנערך בלונדון בשבוע שעבר. בתוך 30 דקות הוא הצליח להשתלט על מערכת האינטרנט האלחוטי של אחת הספינות והצליח לקרוא מיילים, לערוך אותם או למחוק אותם, ובהמשך הוא גם השתלט על מערכת התקשורת הלוויינית ועל מערכות הטלפון והניווט.



"תדמיינו שיש לכם אורח רב מעלה על אחת הספינות והוא רוצה לשלוח הודעה לתקשורת, אבל אני יכול לתפוס אותה ולשנות אותה ולגרום לנזק למוניטין שלו", אמר מוריי, שהוסיף כי גם אפשר למחוק צילומים של מצלמות האבטחה וכך לאפשר חטיפות או התקפות פיזיות. לפי נתוני הבולשת הפדרלית, בשנת 2015 עמדו הסחיטות מהתקפות הכופר המקוונות על כ־50 מיליון דולר, אולם בשנה שעברה חל גידול משמעותי כאשר שווי הכספים שנסחטו עמד על כמיליארד דולר.