תמיד נהוג ליחס לפסיכופתים יכולת בלתי נלאית לשקר ולרמות, בצורה מושלמת וללא רבב. אך על פי מחקר חדש שנערך לאחרונה זה לא בהכרח נכון, אם כי הם כן נוטים ללמוד לשקר מהר יותר מהשאר. במחקר, שנערך בידי חוקרים באוניברסיטת הונג קונג, נמצא שפסיכופתים הם לא שקרנים טובים יותר אך קל להם יותר ללמוד לשקר. 



במהלך המחקר, שפורסם ב-Translational Psychiatry, המשתתפים התבקשו להסתכל על סדרת תצלומים. לאחר מכן הם התבקשו ולענות תשובות אמתיות ושקריות, לגבי האם הם מזהים או לא מזהים את האנשים בצילומים, על פי רמזים שקיבלו על כל צילום. כל מבחן (תצלום) נערך פעמיים, כשבין לבין, החוקרים לימדו את המשתתפים איך לשקר בצורה יעילה ואמינה יותר.



המהירות בה משתתף נתן תשובה שקרית, היוותה יכולת אומדן ליכולתו של המשתתף לשקר. בהתבסס על הניסוי הזה, החוקרים מצאו שמשתתפים שנמצאו אצלם נטיות פסיכופתיות לפני הניסוי, הראו שיפור משמעותי יותר ביכולת שלהם לשקר. כאשר הם התבקשו לתת תשובה שקרית, זמן התגובה שלהם היה מהיר יותר בצורה משמעותית, לאחר שעברו אימון שלימד אותם לשקר טוב יותר. מכך, הסיקו החוקרים, עולה שפסיכופתים או אנשים בעלי נטיות פסיכופתיות הם בעלי יכולת למידה טובה יותר לשקר.



 מוח
מוח

 
"הניגוד המוחלט בין אינדיבידואלים עם רמות גבוהות ונמוכות של תכונות פסיכופתיות, באשר ליכולת שלהם לשקר בעקבות שני סבבי אימונים, הוא מדהים, בהתחשב בכך שלא היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות ביכולתן לשקר לפני האימונים", אמרה ד"ר טאטיה לי, חוקרת מובילה במחקר. החוקרים מאמינים שאפשר להסביר את ההבדל ביכולת לשקר על ידי הדרך בה המוח מעבד מידע שקרי.

כשמישהו משקר, המוח שלו צריך לדכא את המידע האמיתי. "לפי כך, שקר דורש התרחשות של סדרת תהליכים במוח, כולל קשב, זיכרון עבודה, שליטה מעכבת (אינהיביציה) ופתרון קונפליקט, אשר נמצאו ברמות נמוכות בקרב אנשים עם נטיות פסיכופתיות". כתוצאה מכך, הסיקו החוקרים שאנשים בעלי נטיות פסיכופתיות נמוכות צריכים לעבודה קשה יותר כדי לדכא את המידע האמיתי. "המאמץ הנוסף שנדרש למוח כדי לעבד תגובות לא אמיתיות, עשוי להיות אחת הסיבות לכך שהם לא שיפרו את מהירות השקר שלהם", אמרה לי.