נהוג לחשוב שאנשים נולדים עם פרץ של אופטימיות ושמחת חיים, וככל שעוברות השנים הם נהיים פסימיים, עצובים וממורמרים יותר. אבל בפועל זה לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת, ודווקא הגיל בו אנשים מגיעים לשיא האופטימיות עלול להפתיע רבים. מעבר לכך, מסתבר שהאופטימיות שלנו רק הולכת ומתעצמת ככל שאנחנו מתבגרים, כך שתמיד יש למה לצפות.

אל המסקנות המשמחות האלו הגיעו חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בדיוויס, בתום מחקר בן שבע שנים. במהלכו, הם ביקשו ממשתתפים בגילאי 26-71 לענות על הרבה שאלות, כשבין היתר הם התבקשו לדרג את מידת הסכמתם עם אמירות כמו: "בזמנים של אי ודאות, אני לרוב נוטה לצפות לטוב ביותר", "אם משהו יכול להשתבש, הוא בטוח ישתבש עבורי", "ככלל, אני בטוח שיקרו לי יותר דברים טובים מאשר דברים רעים מאוד". בנוסף, הם נשאלו כיצד הגיבו לאירועים חיוביים ושליליים בחייהם.

מתחילים בגיל צעיר, והופכים יותר אופטימיים עם השנים. אילוסטרציה: פיקסאביי
מתחילים בגיל צעיר, והופכים יותר אופטימיים עם השנים. אילוסטרציה: פיקסאביי

על פי תוצאות המחקר, שפורסמו ב- Social Psychological and Personality Science, הרמות הכי נמוכות של אופטימיות היו בקרב בני 20 פלוס, ועלו בהדרגה עבור בני 30 ו-40 ואז הגיעו לשיא בגיל 55. כמו כן, אלו שדיווחו על אירועים חיוביים יותר בחייהם נטו להיות יותר אופטימיים מהשאר. יחד עם זאת, החוקרים גילו שצבירת חוויות שליליות לא פגעה בהכרח ברמת האופטימיות לאורך זמן.

"יש תפיסה לפיה אנשים הופכים להיות פסימיים עם הגיל, כי רמת בגרותם מובילה אותם להיות עמידים לעליות ולמורדות של החיים. אבל נראה שהאופטימיות דווקא מתפתחת עם הזמן ועולה בהדרגתיות לאורך כל תקופת הבגרות", הסביר טד שוואבה, חוקר מוביל במחקר, "אז אם אתם בשנות ה-20 או ה-30 שלכם, סביר להניח שתתחילו לפתח מבט ורוד יותר על העולם, בעוד אתם מנווטים את דרככם לבגרות, בייחוד אם אתם חווים חוויות חיוביות".

via GIPHY