אחרי עשרות שנים שלא נצפתה, אוכלוסייה שלמה של לווייתנים כחולים התגלו באוקיינוס ההודי, וזה קרה לגמרי במקרה. החוקרים, שהטמינו גלאי פצצות גרעיניות במעמקי הים, חשפו את קבוצת הלוויתנים העצומה, שהצליחה להסתתר. גלאי הפצצות האזין לקולות מתחת למים ואחרי ניתוח אקוסטי התברר כי נשמע קול שהמדענים מעולם לא שמעו קודם לכן. צפו בהסבר על הלוויתן הנדיר: 

האוכלוסייה החדשה של הלווייתנים, מסוג לוויתן כחול פיגמי, היא תת מין של הלוויתן הכחול המוכר, שמגיעה לאורך של עד 24 מטר. טרייסי רוג'רס, אקולוגית ימית באוניברסיטת ניו סאות' ווילס שבאוסטרליה, התייחסה לממצא המרהיב: "זו עדות לקושי של למידת החיים מתחת למים. מדובר בזן נכחד של לווייתנים שעל אף גודלם העצום הצליחו להסתתר במשך שנים".

על פי ההערכות, נכון לתקופת זמן זו חיים בין 5,000 ל-10,000 פריטים של הלווייתנים הנדירים, שהם רק חלק קטן מאוכלוסיית הלווייתנים הכחולים שמונה כ-35 אלף פריטים לכל היותר. עמנואל לרוי, אחד החוקרים הסביר כי המערכת, שמטרתה לשמור על בטיחות העולם מפני פצצות גרעיניות, תפסה את שירת הלוויתן שחוזרת על עצמה, מה שאפשר לחוקרים לשים לב להבדל בין הזנים. 

"שיר הלוויתן החדש היה דומיננטי מאוד בנוף צלילי האוקיינוס, במה שהכרנו ב-18 השנים האחרונות", אמר לרוי. לדבריו, זן זה של לווייתנים לא מוכר כלל, לכן כמעט ולא קיים מידע בעולם לגביו, שכן מלבד הקולות יש צורך בזיהוי חזותי שיאשר את קיומה של האוכלוסייה החדשה.